webForumDet fria alternativet

Widgets?

1 svar · 199 visningar · startad av magnusfeldth

magnusfeldthMedlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Om jag inte minns fel görs widgets i javascript va? Om detta stämmer har jag några frågor:

Är det svårt att göra en widget?
Vad behövs?
Finns det enkla program för att göra widgets?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Njaeoae... Widgets, små (ofta) kontroller till ett GUI. Det finns ju några widgets i JavaScript (alert, prompt, confirm) och några i html (<select>,<input>,<textare>). Sedan finns det exempel på försök att skapa widgets i JavaScript för att uppnå olika effekter, såsom scrolllistor, färgväljare eller vad det nu kan vara. Ett generellt tips är dock att finns det färdiga widgets så använd dem, skall du ex. ha en scroll-lista, använd den som erbjuds i webbläsaren. Dels kommer den att fungera i flera olika webbläsare, dels är dessa ofta mer anpassade för alternativa styrningar (ex. via tangentbort eller mus-scrollhjul).

Till dina frågor:
Är det svårt att göra?
Det är väl inte något "hello world"-script direkt, och det beror givetvis på vad för sorts widget du skall göra. Jag skulle tippa att du finner det svårare än genomsnittsscriptet om man kan säga så.

Vad behövs?
Notepad och en webbläsare.

Finns det enkla program för att göra widgets?
Det gör det, men inget generellt vad jag vet. Det finns exempelvis dropdownmeny-script där det finns separata program för att anpassa menyn för dig. Men jag har inte sett någon "widget utvecklingsmiljö / widget devkit".

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)