webForumDet fria alternativet

Två länkar

7 svar · 339 visningar · startad av Asa

AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg

Hur skriver man för att öppna en sida i samma frame och samtidigt skall en sida i en annan frame öppnas i nytt fönster via ex via asp och javascript när en sida laddas?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

"Sida i en annan frame öppnas i nytt fönster"

Vad menar du? Skall innehållet som redan visas i en frame istället visas i ett popupfönster?

<a href="foo.html" onclick="window.open(parent.frames['framen'].location);">Foo</a>

Är det något sånt du menar?

kaxigtMedlem sedan okt. 2004618 inlägg

är det inte scriptet som öppnar två frames vid ett klick du är ute efter?

Kolla länken här det kanske är ngt för dig?

Inte vid klick på en länk. Jag har en sida i asp och efter man sparat till databas skall ett fönster öppnas för ex index.asp och i samma frame man är skall ex start.asp öppnas!

Har ju annars Response.Redirect men det öppnar ju bara en länk!

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

När du sparat i databasen, gör en response.redirect till index.asp. I index.asp, kör javascript för att öppna fönster.

<body onload="window.open('start.asp');">

Kom ihåg dock att fönstret du öppnar dödas omgående av alla popupblockers.

Okej! Trist att det blir så.. Men jag gör så iallafall!

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Jag är är inte 100 på vilka av dina sidor som gör vad, men jag kan tänka mig att det finns ett formulär (eller en länk) som anropar sidan som skriver till databasen. Från detta formulär (eller länk) borde du kunna använda target="_blank" för att öppna ett fönster utan att använda javascript - därav komma förbi ev. popup-killer. När väl detta är gjort är det bara att presentera rätt information i det nya fönstret. För att sedan ladda den andra sidan i den frame som du pratar om kan du även här använda window.open. Du kan nämligen använda window.open för att ladda en sida i ett redan öppnat fönster om fönsternamnet som anges vid anropet redan finns. Exempel:

<body onload="window.open('annan_sida.asp','framenamn_som_redan_finns');" ...

Finns det en frame (eller fönster) med namnet "framenamn_som_redan_finns" så kommer sidan att laddas där istället för att ett nytt fönster öppnas.

Det kan säkert finnas popup-blockers som spärrar window.open oavsett ifall ett nytt fönster öppnas eller inte, men det är kanske värt att testa.

Jag sparar via formulär till databasen och skall sedan komma tillbaka där ex alla poster med bara rubrik visas och allt visas i fönstret som öppnas! Förstår du?

Men det du skrev funkar säker. Men jag återkommer!

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb