onclick fungerar ej
16 svar · 519 visningar · startad av Meng
Har du en knapp som heter submit?
Det skulle också vara bra om du visar lite mer kod. Det kan ju vara vad som helst som ställer till det?
Jag har tagit bort all formatering.
<%If Request.Querystring("do") = "step2" Then%>
<form method="post" action="ol_bruger_tilfoj.asp?do=nyvare" name="nyvare">
<TABLE cellspacing="0" cellpadding="0">
<TR>
<TD TITLE="Gå tilbage til kategori valg." onClick="window.location='ol_bruger_tilfoj.asp?do=kategori&kat=<%=Request.Querystring("kat")%>';" ALIGN="left" valign="middle" height="29" width="105" background="images/bg_buttons_left_out.gif" style="cursor: pointer; text-indent:54px; background-repeat: no-repeat;font-size:10px;color:#FFFFFF;" onmouseover="this.style.backgroundImage='url(images/bg_buttons_left_over.gif)'" onmousedown="this.style.backgroundImage='url(images/bg_buttons_left_click.gif)'" onmouseout="this.style.backgroundImage='url(images/bg_buttons_left_out.gif)'">
<b>Forrige</b>
</TD>
</TR>
</TABLE>
<TABLE cellspacing="0" cellpadding="0">
<TR>
<TD [B]onclick="nyvare.submit();"[/B] ALIGN="left" valign="middle" height="29" width="105" background="images/bg_buttons_save_out.gif" style="cursor: pointer; text-indent:12px; background-repeat: no-repeat;font-size:10px;color:#FFFFFF;" onmouseover="this.style.backgroundImage='url(images/bg_buttons_save_over.gif)'" onmousedown="this.style.backgroundImage='url(images/bg_buttons_save_click.gif)'" onmouseout="this.style.backgroundImage='url(images/bg_buttons_save_out.gif)'">
<b>Gem vare</b>
</TD>
</TR>
</TABLE>
<%If Request.Querystring("kat") <> "" Then%>
<%Set RF = Conn.Execute("SELECT * FROM kategorier WHERE id="& Request.Querystring("kat"))%>
<input type="text" name="ordrenummer" size="45" value="<%=RF("sapnavn")%> - <%=RF("kategorinavn")%>" style=" width:293px;height:21px;font-size:10px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;" disabled>
<%RF.Close
Set RF = Nothing%>
<%End If%>
<input type="text" name="indkobsordrenr" size="45" value="" style="width:293px;height:21px;font-size:10px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;"> <font color="#FF0000">*</font>
<input type="text" name="kortbeskriv" size="45" value="" style="width:293px;height:21px;font-size:10px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;"> <font color="#FF0000">*</font>
<input type="text" name="byggenummer" size="45" value="" style="width:293px;height:21px;font-size:10px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;"> <font color="#FF0000">*</font>
<input type="text" name="antal" size="45" value="" style="text-align: right;width:293px;height:21px;font-size:10px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;"> <font color="#FF0000">*</font>
<input type="text" name="leverandor" size="45" value="" style="width:293px;height:21px;font-size:10px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;">
<textarea cols="38" rows="2" name="andettekst" style="width:293px; font-size:12px;color: #474747;border-width: 2px;border-style: solid ;border-color: #A5A4BD;"></textarea>
<select name="status" style="width:291px; font-size:12px;color: #474747;">
<option value="">Ny
<option value="">Brugt
<option value="">Defekt
</select>
</form>
<%End If%>
Edit. Nästan all formatering :e
Får du något javascriptfel?
Generellt borde du nog göra så här:
<form method="post" action="ol_bruger_tilfoj.asp?do=nyvare" name="nyvare" [b]id="nyvare"[/b]>
Och
... <TD onclick="document.getElementById('nyvare').submit();" ...
Nej inget javascript fel och det där funkar fint. Men jag har nog fel på mitt save script till databasen men det får jag ju ta i asp forumet, tack för hjälpen Anders.
varför funkar det inte när jag lägger detta i form taggen då?, får ett java fel kan jag snabbt se nere i kanten på sidan men hinner inte läsa det innan sidan laddas på nytt.
onSubmit="return nyvare()"
function nyvare(){
if (document.nyhet.udfortaf.value==""){
alert("Du har glemt at vælge dit navn!");
return false;
} if (document.nyhet.indkobsordrenr.value==""){
alert("Rapporten skal have et inkøbsordrenummer, hvis du ikke har noget nummer skal du skrive de i fældet!");
return false;
} if (document.nyhet.indkobsordrenr.value==""){
alert("Skriv en kort beskrivelse!");
return false;
} if (document.nyhet.antal.value==""){
alert("Du har glemt at angive et antal, skriv - hvis du ikke har noget.");
return false;
} if (document.nyhet.status.value==""){
alert("Du har glemt at angive en status på varen.");
return false;
}
}
Möjligen får du ett javascript-fel...
Funktionen returnerar aldrig true.
Även här skulle jag råda dig till att använda document.getElementById() istället.
onSubmit="document.getElementById('nyvarerfejl')"
Bytte namn på javan så de inte heter samma. Nu får jag inte fel längre men det kommer ingen popup när jag stuntar i att fylla i någon av de fälten?
Du använder inte document.getElementById() för att ropa på funktioner, utan för att referera till objekt som har ett id.
Det innebär att dina inputfält utöver name skall ha id.
Och, repetera efter mig: javascript, javascript, javascript. Java är något helt annat.
Mvh
Förlåt bara sovit 2 timmar; så här du menar?
function nyvarerfejl(){
if (document.getElementById('antal')){
return false;
}
}
<input type="text" id="antal" name="antal" size="45" value="">
För detta funkar ej..
.value=="" har du med i den första koden, men inte i ditt nya försök.
Jag försöker förstå iaf. =) men det fungerar inte ändå.
[B]I headern:[/B]
<script src="js.js"></script>
[B]Formuläret:[/B]
<form method="post" action="ol_bruger_tilfoj.asp?do=nyvare" name="nyvare" id="nyvare" onSubmit="return nyvarerfejl()">
[B]Java scriptet i js.js:[/B]
function nyvarerfejl(){
if (document.getElementById('antal').value==""){
return false;
}
}
[B]Inputen:[/B]
<input type="text" id="antal" name="antal" size="45" value="" >
Funktionen returnerar ju aldrig true. Fortfarande.
Och vad menar du med det?
Att funktionen bara returnerar false, eller inte returnerar något alls.
Så du menar alltså att "antal" inte är tom?
Jag vet väl inte vad antal innehåller?
Det enda jag menar är att funktionen returnerar false när antal är tomt, men ingenting om det inte är det. Då skall ju true returneras!