Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Något är lurt med den här koden. onload funkar men onclick ger ett felmeddelande.
Byter jag namn på funktionen till language2 så funkar det. Någon som fattar varför?
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function language(){
alert("Mors!")
}
</script>
</head>
<body onload="language()">
<div onclick="language()">Klicka</div>
</body>
</html>
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg language är inget reserverat ord då?
För mig fungerar ovanstående kod bra.
Senaste FF
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Jag har kollat men language ser inte ut att vara ett reserverat ord i JavaScript.
Koden kommer bara köras i IE 6.0 så det är bara där jag har testat koden.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Ja är det inte reserverat eller något så verkar det skumt, men måste ju ha något med namnet att göra. För kör man något annat namn så fungerar det ju som sagt.
Märkligt..
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Verkar som inte finnas med i listan över reserverade ord. Måste funktionen heta så eller är du mest nyfiken på varför det trilskas?
Reserved Words
The following are reserved keywords words in Javascript. This means that they have a special meaning and that you may not use these as variable names. This list includes several keywords that are reserved for future use.
\* abstract
\* boolean
\* break
\* byte
\* case
\* catch
\* char
\* class
\* continue
\* const
\* debugger
\* default
\* delete
\* do
\* double
\* else
\* extends
\* enum
\* export
\* false
\* final
\* finally
\* float
\* for
\* function
\* goto
\* if
\* implements
\* import
\* in
\* instanceOf
\* int
\* interface
\* label
\* long
\* native
\* new
\* null
\* package
\* private
\* protected
\* public
\* return
\* short
\* static
\* super
\* switch
\* synchronized
\* this
\* throw
\* throws
\* transient
\* true
\* try
\* typeof
\* var
\* void
\* volatile
\* while
\* with
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Njä, funktionen måste inte heta så men jag vill gärna att den ska göra det. :)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg hehe kan förstå det. ;)
Men jag tror ändå det är typ "upptaget" på något sätt. Vi får väl invänta svar ifrån Javascript mästarna, dem sover säkert till 11 ;)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det finns ingen vettig anledning till varför det inte ska funka. Som sagt, det är inget reserverat ord eller så.
När jag kör function language(){ alert(navigator.appVersion); } language(); från adressfältet i IE6 funkar det, dock.
Enda situationen jag spontant kan komma på där language dyker upp i när det gäller javascript är <script language="javascript"... men det ska ju inte påverka.
Man blir ju nyfiken vad det kan bero på ;)
Du har i och för sig inget semikolon efter alert("mors!")
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
missModesty skrev:
Du har i och för sig inget semikolon efter alert("mors!")
Det spelar inte någon roll. ;)
Eftertsom jag är en slarver när det gäller semikolon, fnuttar, måsvingar, you name it och växlar mellan olika språk (är inte expert på något) så försöker jag vara slavisk med att sätta ut dem. Då slipper jag hålla reda på undantagen ;)
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Det är egenskapen language för div-taggen som krockar med ditt funktionsnamn.
Det är en egenskap som lever kvar sedan tidigare versioner av html. Standardvärdet är en tom sträng, men den finns alltid. Tanken var väl att man skulle kunna välja språk för eventen. Ifall du klickar på den här så visar den språket:
<div onclick="alert(language)" language="javascript">Klicka</div>
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Ehm, nej? ;)
Jag hittar då inge info om ngt language-attribut för taggen div men skicka gärna en länk om du har kvar den. [edit: det är inte attributet lang du tänker på?]
Web-Tor » Det verkar som om det är ett Microsoft-påhitt som spökar för dig. :x Koden funkar fint i Opera/ff och eftersom language uppenbarligen inte är ngt reserverat ord på ngt sätt kan det inte vara på så många andra sätt...
[edit: särskrivning..]
dAEk^ skrev:
Ehm, nej? ;)
Jag hittar då inge info om ngt language-attribut för taggen div men skicka gärna en länk om du har kvar den. [edit: det är inte attributet lang du tänker på?]
Kolla här: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/properties/language.asp
Tydligen har microsoft bestämt att attributet language ska gälla alla element i IE...
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Tack för alla svar.
Konstigt bara att det funkar i <body>-taggen vid onload. :l