JonasGMedlem sedan mars 2001148 inlägg Hej!
Vill använda informationen från ett fält i ett formulär i JavaScript.
alert(document.getElementById('bilmarke.Id').options[document.getElementById('bilmarke.Id').selectedIndex].value);
Fungerar hur bra som helst i Internet Explorer men icke i Firefox. Antar att koden inte är perfekt eftersom Firefox annars brukar gilla kod som är rätt ju...
Jag gissar att det är en punkt (.) i bilmarke.Id som ställer till det.
Först hade jag
alert(document.formular.bilmarke.options[document.formular.bilmarke.selectedIndex].value);
och det gick ju bra men sedan ville jag bygga in lite mer dynamik i det och namnge fältet på ett sätt att jag enkelt kunde använda det för en SQL-fråga mot databas. Därav bilmarke.Id och getElementById. IE klarar av det som sagt.
Tips hur jag kan lösa det? Vill helst kunna ha kvar bilmarke.Id och inte behöva byta namn till något utan punkt.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Du har helt rätt.
Du kan inte ha med en punkt i id:t.
Däremot bilmarke_id går bra.
Varför vill du ha med det?
alert(document.getElementById('bilmarke').options[document.getElementById('bilmarke').selectedIndex].value);
BTW: [php]-taggar till php-kod och [kod]-taggar till annan kod. :)
JonasGMedlem sedan mars 2001148 inlägg Jag har helst med det för att i SQL-satsen kunna plocka ihop till olika tabeller. Därav tabell.kolumn
JonasGMedlem sedan mars 2001148 inlägg Angående kod-taggarna
Kod-taggarna ja.
php-kod
annan-kod
Använda php för att det är den knappen som finns. "Kod" måste man ju skriva själv?
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Att använda samma namn i html-formuläret som i databasen har mest nackdelar. Visserligen kanske du kan spara in en eller annan kodrad, men:
:: Ifall du vill ändra ett namn i databasen så måste du ändra det namnet överallt där du använder det.
:: Du visar precis hur din databas är uppbyggd, information som du inte alls behöver sprida så lättvindligt.
:: Någon illasinnad kan göra ett eget formulär som innehåller andra fält som du inte alls hade tänkt dig att någon skulle få ändra.
Kom ihåg: All input is evil.
http://www.microsoft.com/mspress/books/sampchap/5957.asp
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Använda php för att det är den knappen som finns. "Kod" måste man ju skriva själv?
Nix, den ser ut så här: [#]
JonasGMedlem sedan mars 2001148 inlägg Ah!
Tack Jesper T.
Och tack Guffa också, just säkerheten där har jag funderat lite på också. Får se hur jag löser det.