Kan någon tipsa mig om hur jag ska koda ett XHTML-dokument för att anropa en js-fil.
Anropa script i XHTML
10 svar · 410 visningar · startad av AnnelieT
<script type="text/javascript" src="din_js-fil"></script>
Hej!
Tack, men det funkar inte, vet inte om det är fel på scriptet eller om jag gör fel.
Om jag formulerar om mig lite. Filen heter favorit.js. (funktion spara som favorit). Vad ska stå inom head och vad ska jag skriva inom body?
Eller har ni något annat tips om hur jag kan få in den funktionen på sidan? Kan ej ha asp el. php
Titta hur webdesignskolan gör. :)
r\ Ursäkta mig. Det var visst inte den lösningen du ville ha. Slarv av mig.
Tack, men så har jag gjort tidigare, och då klarar inte sidan en validering i XHTML Strict.
AnnelieT skrev:
Tack, men det funkar inte, vet inte om det är fel på scriptet eller om jag gör fel.
Vad händer? Vad får du för fel? Eventuell adress till sidan så jag kan kolla?
Min hemsida http://www.tydal.nu/ gör så och den validerar xhtml strict.
AnnelieT skrev:
Om jag formulerar om mig lite. Filen heter favorit.js. (funktion spara som favorit). Vad ska stå inom head och vad ska jag skriva inom body?
<script type="text/javascript" src="favorit.js"></script>
inom head. Inget inom body.
Kolla så att du inte har scripttaggarna kvar i .js-filen om du har klippt och klistrat scriptet.
<script>
Har du kollat sökvägen till filen? Vad händer om du lägger till en / före om filen ligger i roten?
<script type="text/javascript" src="/favorit.js"></script>
Hej igen!
Tack för tipset, hade scriptkoden kvar. Men nu har det dykt upp ett nytt problem. I Netscape o Firefox, ser jag kommandot Ctrl +D för att spara... Men, i toppen av dokumentet och i IE ser jag ingenting. Använder jag Ctrl+D, så funkar funktionen i NS o Firefox.
1. Jag har en container mitt på sidan, med sidans innehåll och det är i den jag vill placera Spara som Favorit. Hur går jag tillväga då?
2. Vet ni något script som fungerar utmärkt i alla tre webbläsarna?
Här hittar en variant på hur du löser detta i fler webbläsare än IE. :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=953872#post953872
Hej!
Nu funkar det!! Tack så jättemycket för hjälpen!