jag har försökt och försökt men får inte till det alls.
Det jag försöker göra är att skapa en javascript-funktion som kontrollerar värdet i en textruta men jag lyckas inte alls. Är ingen fena på javascript. kanske finns det någon som kan hjälpa mig?
funktionen skall kontrollera att det endast är siffror inmatade i en textruta. Jag måste skicka med textrutans namn till funktionen
<script = "Javascript">
function test(ruta){
test = document.getElementByID('värdet på medskickade ruta').value;
vill här kontrollera om det inmatade är endast siffror och returnera true annars false
}
Hur göra??
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg function test([b]ruta[/b]){ return /^\d+$/.test(document.forms["[b]formulärnamn[/b]"].elements[[b]ruta[/b]].value); }
tackar.. jag vet inte om jag snurrar bort det här nu men i en onchange på en del textrutor så har jag idag
onchange="location.href='sida.asp'"
det jag skulle vilja var att göra likt följande men jag vet inte hur jag ska bete mig med variablerna.
jag vill köra min test av textrutorna och om värdet kommer tillbaka som sant så skall jag skicka vidare till den sida jag har i location.href
alltså göra två saker i onchange, först testet och sedan skicka vidare eller inte beroende på om jag får true eller false tillbaka??
Hur göra??
grymt tacksam för hjälpen
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg function test(loca, obj){
if (/^\d+$/.test(document.forms["formulärnamn"].elements[obj.name].value))
location.href = loc;
}
onchange="test('sida.asp', this)"
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Om du vill skicka med innehållet i formuläret så fungerar det ju inte om du sätter location. Du får sätta action i formuläret till den adress du vill gå till, och anropa submit() för formuläret.
function test(loca, obj){
var frm = document.forms["formulärnamn"];
if (/^\d+$/.test(frm.elements[obj.name].value)) {
frm.action = loc;
frm.submit();
}
}
onchange="test('sida.asp', this)"