AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Har installerat apache för att kunna se sidan in action under tiden jag utvecklar den. Vad jag också gjort är en admin sida där jag vill kunna administrera olika element som jag länkar in på siten med ssi. Jag länkar även in dessa txt-filer som vanligtvis innehåller html-kod och javascript, på adminsidan så jag kan se vad jag redigerar men då innanför <xmp>-taggen så koden inte renderas. Men för att redigera så måste jag ju komma åt filen lokalt på något sätt så det funkar ju inte att länka till filen jag vill redigera, tex en txt-fil för dels så kommer jag då in på 127.0.0.1/fil.txt så det inte går att spara ändringar och dels så kommer koden att köras istället för att själva innehållet i txt-filen visas. Ett riktigt dilemma.
Vad jag vill är att ha länkar på adminsidan som går till lokala filer och att de öppnas lokalt utanför webservern. Är detta möjligt i exempelvis javascript?
Jag tänkte också på, om detta är möjligt hur man gör med säkerheten, så ingen som besöker min sida kan komma åt mina filer lokalt på detta sätt utan det är ju bara jag som ska komma åt dem på det här sättet. Men om de försöker klicka på länken så kanske deras hårddisk söks igenom och inte min?? Vet inte hur det fungerar. Isådanafall borde det väl vara ganska safe eller?
Men i första hand, är det möjligt det jag efterfrågar?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Tänkte mig något sånthär istället. Att man infogar en txt-fil i någon form av kontroll på en vanlig html-sida ungefär som iframe, där jag kan ändra direkt i kontrollen där ändringarna man gör görs direkt i txt-filen. Sedan sparar man till textfilen genom att trycka på en knapp, är det genomförbart?
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jag svarar på ditt andra inlägg, det första var jag inte riktigt med på. :h
Med FSO kan du läsa in en textfil, redigera innehållet i en textarea, och sedan skriva filen igen.
På liknande sätt kan du även visa det på den externa webben.
http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/quickref/filesystemobject.html
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Angående FSO, funkar det verkligen i Apache? Annars tycker jag problemet ser ut att ha en mycket enkel lösning. Strunta i att gå via en admin-sida när filer ska redigeras. Öppna filerna med notepad eller vilken annan texteditor som helst, och gör ändringarna. I ett läge där filerna ligger på en webserver som inte ligger lokalt, hämta filerna med ftp, redigera dem, ladda upp dem på nytt. Jag menar, varför krångla till det?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg FSO kan användas via ActiveX direkt i webbläsaren och är då alltså oberoende av server-os (FAQ). I övrigt håller jag med dig :)
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Alltså, jag förstår inte vad du menar med detta med FTP? Tycker detta verkar krångligare. Jag har ju filerna lokalt på hårddisken. Vad jag kanske skulle kunna göra är att ha admin-sidan utanför servern men då kan jag inte länka in filerna med ssi, vet inte hur jag ska kunna lägga in dem annars så dess innehåll blir en del av admin-sidan.
Om jag skulle lägga den i en mapp utanför servernkan jag inte på något sätt lägga in textfilerna i den då och redigera via något textfält eller liknande?
Om jag inte löser det på något sätt så måste jag gå in i mappen och högerklicka på den fil jag vill redigera och välja öppna med Notepad, är inte det krångligt?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Jojoxx skrev:
FSO kan användas via ActiveX direkt i webbläsaren och är då alltså oberoende av server-os (FAQ). I övrigt håller jag med dig :)
Fast jag tror han menar att det ska köras på servern.
AndreasC skrev:
Alltså, jag förstår inte vad du menar med detta med FTP? Tycker detta verkar krångligare. Jag har ju filerna lokalt på hårddisken.
Det är alltså om du någon gång i framtiden tänker ha din sida på något webhotell, som du ska använda ftp. Men så länge som du har filerna på hårddisken, kan du göra det första jag skrev, dvs öppna filerna direkt i notepad.
AndreasC skrev:
Om jag inte löser det på något sätt så måste jag gå in i mappen och högerklicka på den fil jag vill redigera och välja öppna med Notepad, är inte det krångligt?
Vad är det som är så krångligt med det? Jag har svårt att föreställa mig att det skulle kunna vara lättare att bygga upp en administrationssida för det syftet. Med notepad öppnar du filerna direkt, och skriver in precis vad du vill i dem. Om du föredrar någon typ av hemside-editor, kan du använda en sådan istället. Jag förstår uppriktigt inte alls vad du skulle vinna på att ha en adm-sida för det ändamålet.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Det är kul att ha ett gränssnitt där allt är samlat, alla script och alla saker som upprepas på många sidor som jag därför laddar in med ssi. Om jag har adminsidan där jag ser innehållet i filerna, sedan för att jag ska kunna redigera dem så måste jag iallafall gå in i mappen och leta upp motsvarande fil som ska redigeras. Det tycker jag är det jobbiga, istället för att bara kunna göra ändringar direkt i ett textfält och sedan trycka på en knapp för att spara.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Brukar också istället för att gå via mappen, öppna via "källa" i IE men då hämtar jag via servern och det funkar inte, då måste jag gå på öppna och bläddra till rätt mapp och det är intye kul att göra så för varje ändring eller tillägg som ska göras. Jag har allt via css och ssi och ingenting av det syns om jag kollar på sidorna lokalt så jag går gämt på 127.0.0.1 när jag ska accessa och arbeta med sidorna.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Löste det lite halvt genom att lägga till ett verktygsfält i XP med genvägar till sidorna som ska kunna redigeras. Det funkar väl sålänge då. Slipper ju böka med mappar och sådant.
Problemet är bara det att när det blir fler och fler sidor att redigera så blir det svårare och svårare att veta vad som är vad bara genom att läsa ut filnamnet.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
UlfT skrev:
Jojoxx skrev:
FSO kan användas via ActiveX direkt i webbläsaren och är då alltså oberoende av server-os (FAQ). I övrigt håller jag med dig :)
J.N. skrev:
Med FSO kan du läsa in en textfil, redigera innehållet i en textarea, och sedan skriva filen igen.
Låter inte så, men vem vet.
Iofs har du väl tillgång till FSO även om du kör Apache och Chili!ASP. Men som sagt, det är ju verkligen att skjuta mygg med granatkastare.
Jojoxx skrev:
UlfT skrev:
Jojoxx skrev:
J.N. skrev:
Låter inte så, men vem vet.
Jag tycker visst det låter så:
AndreasC skrev:
Men för att redigera så måste jag ju komma åt filen lokalt på något sätt så det funkar ju inte att länka till filen jag vill redigera, tex en txt-fil för dels så kommer jag då in på 127.0.0.1/fil.txt så det inte går att spara ändringar och dels så kommer koden att köras istället för att själva innehållet i txt-filen visas. Ett riktigt dilemma.
Vad jag vill är att ha länkar på adminsidan som går till lokala filer och att de öppnas lokalt utanför webservern. Är detta möjligt i exempelvis javascript?
Jag tänkte också på, om detta är möjligt hur man gör med säkerheten, så ingen som besöker min sida kan komma åt mina filer lokalt på detta sätt utan det är ju bara jag som ska komma åt dem på det här sättet.
Därför tror jag han vill redigera filerna som ligger på hans egna server.
AndreasC skrev:
Löste det lite halvt genom att lägga till ett verktygsfält i XP med genvägar till sidorna som ska kunna redigeras. Det funkar väl sålänge då. Slipper ju böka med mappar och sådant.
Ha genvägar till mapparna som innehåller filerna du vill kunna redigera. Du slipper bläddra igenom hela filsystemet, och du har uppnått en flexibilitet som medger att du skapar nya filer. :)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
UlfT skrev:
AndreasC skrev:
...
Självklart! Det tror jag också. Men kommentaren syftade på J.N.s inlägg om att redigera filen i en textarea och sedan spara den. Sitter man och jobbar på servern så blir ju kontentan den samma. Vi kan väl låta det vara öppet för tolkning så slipper vi leka tankeläsare :)
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Men för att förenkla det hela, går det inte att bara ha en länk som öpnnar en textfil lokalt i Notepad.
Då borde det ju funka med säkerhet också för om någon annan lyckas öppna dokumentet lokalt på sin dator så kan de ju inte göra ändringar på min server.
Alltså, jag skulle kunna jobba lokalt i Notepad och spara på vanligt sätt, bara det att det skulle vara smidigt med en knapp för att kunna öppna filerna istället för att accessa dem via mappar och filträd. Iofs så har jag länkar till filmappar på skrivbordet men det blir så mycket filer att bläddra igenom och det är underkataloger också, när det bara är vissa filer som jag vill kunna komma åt, nämligen de textfiler som jag länkat in på adminsidan med ssi. Det är dessa sidor som jag förmodligen oftast kommer att ändra i, ersätta redan befintliga script osv utan att behöva ändra dem i varje sida. Då har jag en genväg till admin.htm och därifrån skulle jag kunna komma åt resten.
Där skulle man kanske också kunna ha denna knapp så jag kan öppna dokumentet lokalt i Notepad på ett smidigt sätt. Vad tror ni, låter inte detta vettigt?
Detta kanske inte längre behöver vara så invecklat som att spara på servern utan bara att kunna öppna ett dokument lokalt i notepad från en sida som körs på servern. Men kanske det är lite krångligt det också? Kan inget om scripts.
AndreasC skrev:
Iofs så har jag länkar till filmappar på skrivbordet men det blir så mycket filer att bläddra igenom och det är underkataloger också, när det bara är vissa filer som jag vill kunna komma åt, nämligen de textfiler som jag länkat in på adminsidan med ssi. Det är dessa sidor som jag förmodligen oftast kommer att ändra i, ersätta redan befintliga script osv utan att behöva ändra dem i varje sida.
Då har du genvägar till just dessa filer. Så är problemet därmed löst.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Men jag vill inte ha det på det sättet Ulf, synd att man ska behöva böna och be för att få lite experthjälp på forumet.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jojoxx skrev:
UlfT skrev:
AndreasC skrev:
...
Självklart! Det tror jag också. Men kommentaren syftade på J.N.s inlägg om att redigera filen i en textarea och sedan spara den. Sitter man och jobbar på servern så blir ju kontentan den samma. Vi kan väl låta det vara öppet för tolkning så slipper vi leka tankeläsare :)
Det jag skrev var ett generellt svar om att man KAN använda FSO, redigera och spara en fil.
Eftersom jag inte förstod (eller ens förstår nu) vad AndreasC ville göra, och tydligen ingen annan heller då, ville jag hjälpa AndreasC genom att sätta igång debatten.
Vilket också gjordes! :e
Jag skulle gissa på genvägar till filerna (ej till foldern, utan filen) som UlfT föreslår, men tydligen gillar inte AndreasC det ändå. :q
Jag har möjligtvis en lösning som jag ska kolla på när jag kommer hem ikväll. Men för att sammanfatta, är detta korrekt:
Du har ett slags filhanterar-interface där du vill kunna klicka på en länk för att direkt kunna redigera en sida på servern. Och servern är alltså i detta fall localhost?
/r Min eventuella lösning är också beroende av att du kan skriva ut filnamnet i en PHP-fil.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Koden för admin-sidan ser ut såhär. Koden är slarvigt skriven men det är bara jag som ska använda den så det är inte så noga.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache">
<title>Admin</title>
<style type="text/css">
html, body
{
background-color:#cccccc;
scrollbar-base-color: #000000;
scrollbar-track-color: #363636;
scrollbar-arrow-color: #898989;
scrollbar-shadow-color: #898989;
scrollbar-darkshadow-color: #000000;
scrollbar-highlight-color: #898989;
scrollbar-3dlight-color: #000000;
overflow-X: hidden;}
}
.fontstyle
{
font: bold 11px Arial;
}
</style>
</head>
<body class="fontstyle" leftmargin="280" topmargin="0">
<br><br>
<div style="padding: 2px 0 0 4px; width: 850px; height: 18px;background: brown; border: 1px solid #000; color: #fff;">
Menus of upper part of page <font color="#464646">topmenu.txt)</font>: <span style="color: #11DC11;">
Active on '1' pages</span></div>
<br><br>
<xmp class="fontstyle"><!--#include file="ssi-pages/topmenu.txt" --></xmp>
<br><br>
<div style="padding: 2px 0 0 4px; width: 850px; height: 18px;background: brown; border: 1px solid #000; color: #fff;">
Date & comment scripts in upper part of page <font color="#464646">(top.txt)</font>: <span style="color:#11DC11;">
Active on '1' pages</span></div>
<br><br>
<xmp class="fontstyle"><!--#include file="ssi-pages/top.txt" --></xmp>
<br><br>
Popup Window <font color="#464646">jscript_popup_small.txt)</font>: <span style="color: #ff0000;">
Inactive</span></div>
<br><br>
<xmp class="fontstyle"><!--#include file="ssi-pages/jscript_popup_small.txt" --></xmp>
<br><br>
Popup Window <font color="#464646">jscript_popup_avarage.txt)</font>:
<span style="color: #ff0000;">Inactive</span></div>
<br><br>
<xmp class="fontstyle"><!--#include file="ssi-pages/jscript_popup_avarage.txt" --></xmp>
<br><br>
<div style="padding: 2px 0 0 4px; width: 850px; height:
18px; background: brown; border: 1px solid #000; color: #fff;">
Popup Window <font color="#464646">(jscript_popup_big.txt)</font>: <span style="color: #ff0000;">Inactive</span></div>
<br><br>
<xmp class="fontstyle"><!--#include file="ssi-pages/jscript_popup_big.txt" --></xmp>
<br><br><br><br><br><br>
</body>
</html>
Här har jag länkat in innehållet i de textfiler jag vill kunna redigera med ssi, då kan jag se dem lite överskådligt och jag ser vad det är för javascript det handlar om.
Jag länkar också in exakt samma textfiler på själva sidorna , det är därför jag vill kunna redigera dem på ett smidigt sätt.
Vad jag sedan vill är att kunna lägga in länkar som pekar mot dessa text-filer och de ska öppnas lokalt i Notepad, alltså utanför servern. Det behöver inte handla om att läsa in och spara tillbaks längre, det blir nog för avancerat. Bara en vanlig länk som öppnar en textfil, alltså innehållet exempevis javascript ska inte köras utan öpnnas för redigering lokalt i Notepad.