webForumDet fria alternativet

PHP --> Javascript

5 svar · 242 visningar · startad av learn

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Hur gör man på enklast möjliga sätt en värdeöverföring mellan en php-variabel till en javascript-funktion. Alltså jag har en funktion i JS och en PHP-variabel. Värdet i variabeln skall skickas in i funktionen...

Hur göra..??

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
var javaVariabel = "<?php echo $phpVariabel;?>"

ok, så detta borde funka?

<script type="text/javascript"> var dateSelect.date=new Date("<?php echo $showYear ;?>"  ,"<?php echo $showMonth ;?>","<?php echo $showDay ;?>");</script>
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Ja, det borde det göra! Prova! ;)

Ah, efter lite pillande så fick jag det att fungera, tackar!

En liten fråga till rörande datumhantering... Jag vill inte ha utskrivningen månad/dag '01' utan endast '1'. Inget problem i PHP, men hur gör man i JS? Här kommer koden:

insertYearList2:function(){
		document.write("<select name=\""+this.yearFieldName2+"\" onchange=\"dateSelect.updateDate2(this.form);\">");
		for(var i=this.date.getFullYear();i<this.date.getFullYear()+10;i++){
			document.write("<option value=\""+i+"\" "+((this.date.getFullYear()==i)?"selected=\"selected\"":"")+">"+i+"</option>");
		}
		document.write("</select>");
	},
	insertMonthList2:function(){
		document.write("<select name=\""+this.monthFieldName2+"\" onchange=\"dateSelect.updateDate2(this.form);\">");
		for(var i=1;i<=12;i++){
			document.write("<option value=\""+((i<10)?"0":"")+i+"\" "+((this.date.getMonth()+1==i)?"selected=\"selected\"":"")+">"+((i<10)?"0":"")+i+"</option>");
		}
	},
	insertDateList2:function(){
		document.write("<select name=\""+this.dateFieldName2+"\">");
		for(var i=1;i<=new Date(this.date.getFullYear(),this.date.getMonth()+1,0).getDate();i++){
			document.write("<option value=\""+((i<10)?"0":"")+i+"\" "+((this.date.getDate()==i)?"selected=\"selected\"":"")+">"+((i<10)?"0":"")+i+"</option>");
		}
	}

d va inget ;)

problemet:

....."0".....

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)