FrezzeMedlem sedan apr. 2004114 inlägg Hejsan.
Kör med ett script från jojoxx.net som då tar reda på vilken webbläsare man har, och laddar sedan en stilmall.
Inget avancerat då, men min fråga lyder;
Går det här systemet att lita på, att någon av dom här stillmallarna laddas överhuvudtaget, om nu Javascript skulle vara avstängt eller liknande.
Eftersom, körs inte funktionen, så laddas ju ingen stilmall.
Har ni bättre lösningar, så kom gärna med det. Detta kanske går att göra i ASP? Vad vet jag?
Mvh. Daniel
Kod:
<script type="text/javascript">
if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer"){
document.write("<link rel=stylesheet href=\"ie.css\" type=\"text/css\">");
} else if (navigator.appName == "Netscape"){
document.write("<link rel=stylesheet href=\"ns.css\" type=\"text/css\">");
} else {
document.write("<link rel=stylesheet href=\"ns.css\" type=\"text/css\">");
}
</script>
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Behöver du verkligen olika stilmallar för olika webbläsare?
Ifall javascript är avslaget så kommer det precis som du säger inte att laddas någon stilmall alls.
Det går att göra något liknande i ASP. Då får du använda servervariabeln HTTP_USER_AGENT för att identifiera webbläsaren.
FrezzeMedlem sedan apr. 2004114 inlägg
Guffa skrev:
Behöver du verkligen olika stilmallar för olika webbläsare?
Ifall javascript är avslaget så kommer det precis som du säger inte att laddas någon stilmall alls.
Det går att göra något liknande i ASP. Då får du använda servervariabeln HTTP_USER_AGENT för att identifiera webbläsaren.
Okej. Ja, jag behöver faktiskt det. Då, FireFox tycks räkna annurlunda när det gäller pixlar och Div än vad IE gör. Och det gör att vissa saker inte riktigt ser ut som jag vill at det ska se ut, i dom olika webbläsarna. Antingen ser det bra ut i IE, och skit i FireFox, medan det ser bra ut i FireFox när det inte ser lika bra ut i iE.
Tittade lite på det här med HTTP_USER_AGENT, och det tycks att man kan få ut en hel del olika "grejor" från det, och det tycks inte finnas något sätt att läsa av enkelt, så man kan seperera på det som med Javascript.
Men, en kod som kollar om man har javascript aktiverat då? Så har man inte det, så ska en speciel stilmall laddas, och har man igång javascript, så ska inget mer hända. Går det att fixa?
Väldigt tacksam för alla svar jag kan få!
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Sök igenom HTTP_USER_AGENT efter ordet MSIE så får du Alla Internet Explorer.
Haar ett exakt sånt script hemma men jag når det inte härifrån men det var unefär såhär:
ASP-kod:
If instr(lcase(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")), lcase("msie")) > 0 Then
Response.Write "Lägg in en sunkig css för IE"
Else
Response.Write "Lägg in en bra css för alla andra läsare"
End If
Jag skulle bli förvånad om det där fungerar. Skrev det bra rakt ur minnet och har ingen möjlighet att testa här.
Är osäker på instr()-grejen.
Om du undrar varför jag har lagt in lcase() så är det bara för att undvika fel.
Det funkar lika bra med instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"), "MSIE")
FrezzeMedlem sedan apr. 2004114 inlägg oskob:
Jo då, den koden fungerade utmärkt!
Jag tackar så väldans mycket för hjälpen!
Mvh. Daniel
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Oj! Ibland överraskar man sig själv :birp
roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg Faktum är att man inte behöver olika CSS på det sättet som du försöker för olika webbläsare, olika webbläsare har det mesta gemensamt i CSS och kan utnyttjas på det sättet, samt bör man använda sig av @import för extra "hacks" för Netscape/Mozilla lägret för att få till det mot IE.
Samt vid rätt utnyttjande av CSS kan man få en stillmall som automatiskt används för utskrifter från din sida vilket kan ofta vara mycket bra, vem vill få med klumpiga menyer osv vid utskrift ?
Kolla in denna enkla handledning om hur du kan skapa "crossbrowser" CSS.
RichInStyle.com - Style sheet master class: part 3
Annars rekommenderar jag starkt programmet TopStyle som fungerar som både HTML, XHTML och CSS redigerare. Denna visar om olika argument stöds av olika webbläsare mycket tydligt automatiskt. Jag har haft stor nytta av detta verktyg, allt blir så mycket enklare och snabbare :)
Ladda ner en test version här:
Bradsoft: TopStyle
Lycka till!
Mvh
/Roxpace
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Se till att du har doctype på sidorna. Det är det allra första du ska göra för att få webbläsarna att bete sig någorlunda lika. Internet Explorer beter sig helt annorlunda med en korrekt doctype. Sedan ska det inte vara några större problem att kunna använda samma stilmall för alla webbläsare.
http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html