webForumDet fria alternativet

frames och dhtml meny problem....

6 svar · 429 visningar · startad av fredriksk

fredrikskMedlem sedan maj 2001210 inlägg

Det här kan bli lite klurigt att förklara men jag skall göra mitt bästa...

Jag har en frameset som är delad horisontelt. I den övre delen har jag tillverkat en egen DHTML meny med lager som visas och stängs. I den nedre delen så skall sidan visas efter vad man väljer i menyn. Hela menyn + alla lager ligger i den övre delen som laddas in av framesettet.

Nu till problemet:
Mina lager syns inte! Detta då de tillhör den övre delens sida som inte är större än att menyn syns.

Kan man lägga lagren i framesettet på nått vis, så att de kan "hänga ut" över kanten från sidan där menyn återfinns?

Var det någon som förstod vad jag menade?

Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg

Det du kan göra att lägga lagren i nedre delen och anropa dessa från menyn. Placerar du lagren nära den övre ramen - så nära menyn som möjligt - kan du få den effekt som är tänkt.

Jag har nyligen sett en sida som använder detta tillvägagångssätt, men kommer inte ihåg adressen.

:)

precis vad jag tänkte när jag satte mig käpprätt upp i sängen i natt... =)

Problemet är bara att sidan som visas i den undre menyn byts hela tiden.

Måste jag inte då inkludera lagren på alla sidor?

Ett problem till är att en del sidor som visas i den undre framen i sin tur är frameade. Dessa frames är flyttbara av användaren vilket leder till att jag får svårt att avgöra vart lagret skall ritas för att hamna under menyalternativet i den övre framen.

Tror det lutar åt att jag får lösa menyproblemet på annat sätt... eller är det någon annan som har någon ljus idé

kan man lägga lagren i framesttet och på det viset slippa inkludera lagren på alla sidor som kan öppnas i den undre framen?

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Vill du göra en IE-lösning kan du använda metoden createPopup som öppnar ett fönster som går över frames.

njae... vill nog löse det med lager... jag är nu inne på att öppna lagret i den undre framen... men hur tusan skall jag lösa det utan att fysiskt lägga koden för lagret på varje sida som kan öppnas i den undre framen och sedan ropa på den från den övre framen?

Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg

Det verkar rimligt att inkludera lagerkoden på samtliga sidor. Använder du ett serverspråk sköter du det enkelt med SSI.

:)

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb