webForumDet fria alternativet

Kolla vilken datortyp

JavaScriptur Javascript

4 svar · 588 visningar · startad av klementin

klementinMedlem sedan aug. 2001117 inlägg

Halloj!
Detta är kanske en otroligt dum fråga, och jag misstänker redan vad svaret blir men jag skjuter ivägen den ändå... Kan man kolla på något sätt om besökaren använder en stationär dator eller en bärbar dator? Man kan ju få fram vilket operativsystem osv. men kan man kolla detta? Varför jag undrar är för att vi har märkt att vårt intranät ser lite olika ut beroende på om det är en bärbar eller stationär dator. Det är vissa färger som blir olika, så några formulär syns inte så bra och det skulle sabba designen att ändra färgerna. Visst man skulle ju kunna låta besökaren välja själv men det skulle ju vara snyggt om detta gick att lösa utan deras inblandning.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
K

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Vad jag vet kan man inte kolla datortyp.
Det finns inga dumma frågor heller!

Jag tycker frågan är lite konstig, eftersom man måste ha en gammal dator för att inte kunna köra 16, 24 eller 32-bits färg, och få konstiga färger.

Även om det är lätt att välja färger som kan se konstiga ut, undrar jag varför man gör det.
Det borde man dessutom uppmärksamma när man testar webbplatsen på olika plattformar?

Det var som jag misstänkte. Tyckte det var bäst å fråga först innan vi bygger om designen på sidan. Dom som har klagat sitter i dag på IBM Thinkpad T23:or och vi tänkte oss inte riktigt för när vi utvecklade designen på sidan (angående färgerna). Vi är ett mindre företag med 45 anställda och behovet av något "super"-intranät har vi inte och vi som har utvecklat det har gjort det på sidan om våra vanliga arbetsuppgifter och ingen av oss är webbutvecklare (mer än hjälpligt), därför har vi inte tänkt på allt. Stort tack för ditt svar men en liten fråga bara, webbsäkra färger är det större chans att dom ser lika ut beroende på hårdvaran också?
Med vänlig hälsning
K

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Webbsäkra färger är just det, förutom om du kör svartvit skärm, eller lägre än 216 färger.

Det är ju inget man bryr sig om nuförtiden, och inte heller tidigare, då visste man inte bättre...

Tackar! Som sagt vi är ju inga webbutvecklare... :r (därför kommer det strax en ny dum fråga om Javascript)...
//K

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)