webForumDet fria alternativet

Kontrollera bildens bredd

2 svar · 184 visningar · startad av leniz

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Hej!

Jag har läst säkert 100 inlägg om detta på webforum och också sökt med google men inte lyckats få fram den information som jag behöver ändå. Undrar därför om någon antingen kan tipsa om ett gammalt inlägg eller helst av allt - någon som har lösningen på en gång.

Jag har läst mig till att det med hjälp av JavaScript ska gå att ta reda på en bilds bredd. Jag behöver denna uppgift för att sedan med hjälp av ASP kunna kontrollera så att bilden inte är för stor. T.ex. if bildbredd > 500 then...

Så min fråga är hur får jag reda på bilden storlek med hjälp av JavaScript? Bilden ligger i mappen Bilder och filnamnet är sparat i en databas. URL till bilden blir alltså https://www.sajtensurl.com/bilder/<%=rs("bildnamn")%>

Och hur får jag sedan över detta till ASP så att jag kan använda uppgiften för att kontrollera så att bilden inte är för stor?

Tacksam för alla goda råd jag kan få!

Mvh Lena

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Hmm.. om du kan använda ASP på servern, kontrollera med din support om det finns någon komponent på servern, ex. AspSmartImage (eller liknande), som du kan använda för detta ändamål.
Så kan du sköta all kontroll direkt på servern. :)

anejoMedlem sedan mars 20051 inlägg

Hej,

Jag har ingen javascript-kod för detta, däremot ASP, som kanske kan vara dig till hjälp.

Om du inte vill/kan använda en komponent kan du i samband med att du laddar upp bilden köra följande kod
för att få fram bildens bredd och höjd, därefter kan du välja om bilden ska godkännas och läggas in i databasen (eller raderas via annan kod du skriver).

OBS! "UploadedImg" är bilden du laddat upp med hjälp av ditt uppladdningsscript till din databas...

-------------------------------------------

Dim myImg, fso, UploadedImg

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set myImg = loadpicture(UploadedImg)
iWidth = round(myImg.width / 26.4583)
iHeight = round(myImg.height / 26.4583)
Set myImg = nothing
Set fso = nothing

-------------------------------------------

// Anejo

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)