webForumDet fria alternativet

Scroller i tabeller istället för layers?

JavaScriptur Javascript

2 svar · 213 visningar · startad av R.E

R.EMedlem sedan okt. 200314 inlägg

Jag är på jakt efter en scrollerfunktion som ska fungera i tabeller. Har hittills bara hittat scrollers som använder sig av layers.

Sidan som scrollern ska ligga på är alltså centrerad och "rör sig" beroende på hur brett webbläsarfönstret är (obs: proportionerna förändras inte, storleken är fast men sidan är centrerad :) ).

Någon som har tips på vad för scroller jag kan använda mig av?
iframes fungerar för ändamålet men jag vill kunna styra utseendet på scrollpilar och scrollbar så att det ser likadant ut i alla webbläsare, på alla plattformar.

Om det inte fungerar med javascript, kan man anpassa t.ex en iframe (eller CSS) så att man själv styr utseendet på upp- och nerpilar?

Tacksam för hjälp!

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Samtliga av dina tankar faller på att det skall fungera i alla blädrare på alla platformar ;)
Mitt tips blir; skit i att använda dhtmlscrollers, kör standard och ändra färgerna med css, duger bra åt IE-användare ;) (fungerar väl inte på någon annnan läsare)

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Fungerar i Opera också med att ändra färgerna på scrollbars, fast denna feature är inte på som default i options.

I mozilla kan man få en tbody att scrolla

<style type="text/css">
tbody
{
	height:40px;
	overflow:scroll;
}
</style>

<table border="1">
<thead>
<tr>
	<td>heading</td>
</tr>
</thead>
<tbody>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
<tr>
	<td>data</td>
</tr>
</tbody>
</table>

Fast jag tvivlar att det du söker är Mozilla only... Så gör som frankof säger, lös det med css istället genom att sätta en height på elementet + overflow hidden för scrollbars.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)