webForumDet fria alternativet

Byta formtype?

2 svar · 320 visningar · startad av Palle

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Kan man på nått smidigt sätt byta formtype på ett formulärfält?

Scenario:

Jag har ett hidden fält med id txImage, jag vill med ett onlick-event ,
på ex. en knapp, byta detta hidden-fält till ett fält med formtype file istället.

Går detta att göra, och i så fall - hur gör man? :)

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Jag är inte riktigt med på varför du vill göra på det sättet, och jag tror inte att det går att ändra typ på ett element på det sättet. Är det kanske något sånt här du är ute efter:

<form>
<input type="button" id="foo" value="klicketi!" onclick="document.getElementById('shaz').display='inline';"/>
<span id="shaz" style="display:none;"><input type="file" name="foo" id="foo"></span><br/>
<input type="submit"/>
</form>
PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Anledningen:

Jag har en asp-class som dynamiskt skapar xml´er och xsl´er baserat på hur formuläret ser ut, man sätter alltså bara upp formuläret, resten sköter sig per automatik.
Tyvärr sprang jag på problem när jag sätter upp formulär innehållande fil-fält, eftersom value inte fungerar som "vanliga" textfält, så får jag problem då man ska editera content från xml´en.

Använder jag ditt exempel ovan så kommer asp-classen att läsa in formuläfältet och dess värde, även om det inte syns på sidan.. och detta vill jag inte då det kan bli dubbletter, alt. fel värden som kommer med m.m.

Jag gjorde en ful-byk-lösning med hjälp av InnerHTML tills vidare, så får vi
se om jag får ett definitivt svar hurvida det går att byta formtype eller inte. ;)

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb