webForumDet fria alternativet

Förhandsvisa nyhet

6 svar · 326 visningar · startad av joakimweb

joakimwebMedlem sedan feb. 2002150 inlägg

Hej!

Jag tänkte på mitt adminsystem göra så att jag kan se direkt hur uppdateringstexten jag skriver kommer att se ut, vet i princip hur man gör men lyckas inte :/

Någon som har tid och lust att hjälpa mig?

<form name="form1" method="post" action="">
                          <textarea name="post" cols="90" rows="12" wrap="VIRTUAL" class="formsx" id="post"></textarea>
                          <br>
                          <input name="Submit" type="submit" class="submit" value="Spara">
                        </form>
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Vill du alltså att kunna kolla hur det ser ut utan att behöva posta det till servern?

Japp, så att texten skrivs i en DIV-tagg eller så.
Vet att det går enkelt men är man js-noob så är man ;-)

Det här är i princip den enklaste metoden, dock IE-specifik, HTML-kod slinker igenom (Det kanske du har fixat på server-sidan), men som sagt ett enkelt exempel.

<script rtype="text/javascript">
function previewPost(){
  document.getElementById("preview").innerHTML = document.forms.form1.formsx.value;
}
</script>

<div class="postclass" id="preview">
(Klicka på förhandsgranska)
</div>

<textarea name="post" cols="90" rows="12" wrap="VIRTUAL" class="formsx" id="post"></textarea>
                          <br>
                          <input name="Submit" type="button" class="submit" value="Förhandsgranska" onclick="previewPost();" />
                        </form>

Tusen tack, en följdfråga; går det att ordna så att det man skriver hamnar i rutan utan knapp? Alltså att det speglas?

<script rtype="text/javascript">
function previewPost(){
  document.getElementById("preview").innerHTML = document.forms.form1.formsx.value;
}
</script>

<div class="postclass" id="preview">
(Klicka på förhandsgranska)
</div>

<textarea name="post" cols="90" rows="12" wrap="VIRTUAL" class="formsx" id="post" onchange="previewPost();" onpropertychange="previewPost();"></textarea>
                          <br>
                        </form>

Nitro - Du är bäst!
Återigen ett stort tack =)

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb