Jo, en site jag har byggt bygger på att jag öppnar den i ett nytt fönster för att kunna ta bort knapprader etc. i webläsaren. Detta har ju fungerat bra hitils men med Microsofts popupblocker och liknande programvaror har allt fler användare hört av sig och klagat på att sidan inte fungerar.
Tyvärr så är jag hänvisad till att plocka bort knapprader etc. då det inte är en hemsida i vanlig bemärkelse. Min tanke är därför att man kanske kan bygga runt problemet.
Tanke1:
Kan man på någotvis plocka bort knapprader etc UTAN att öppna i nytt fönster?
Tanke2:
Kan man öppna det nya fönstret på ett sådant sätt att popupblockern inte stoppar det?
Tanke3:
Kan man kontrollera om kunden har en popupblocker och isf. redirecta honom till en sida som berättar hur man stänger av det? (detta har jag sett att en del sajter har lyckats med så det borde gå tycker jag...)
Någon som har någon bra länk till hur man kan kirra detta?
Många popup blockerare spärrar så att javascript inte kan öppna nya fönster automatiskt, klickar man däremot på en länk så kan den länken öppna ett nytt fönster.
Exempel på det är min information om cookies på http://www.gunnard.se finns längst ner på sidan.
Jag har ett förslag. Skriv något sånt här: "Sidan borde öppnas i ett nytt fönster, om inte klicka här" så gör du här till en länk till javascriptet du använder för att öppna popupen.
Jag skulle inte tycka om någon öppnade en popup åt mig utan att jag har klickat på en länk.
När det gäller att plocka bort knappsatsen m.m. från det aktuella fönstret så tror jag inte att det går. Tack och lov.
Men du kan kolla om det gick bra att öppna ett fönster på följande sätt:
<script language="javascript" type="text/javascript">
<!--
var wnd = window.open( "minsida.htm", "", "width=640,height=480" );
if ( !wnd )
{
Det gick inte att öppna fönstret, förmodligen på grund av någon pop-up-blockerare. Gör din felhantering eller eventuell redirect, eller vad du nu vill ha.
...
}
//-->
</script>
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25