webForumDet fria alternativet

Updatera sidan vid ändring av textstorlek?

JavaScript

5 svar · 272 visningar · startad av Syd

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg
Frågan#1

Hallå

Jag har ett lager på sida som ligger på en annan sida genom en iframe. Lagret skall själva lägga dit en aktiv scrollbar när det behövs (när innehållet inet ryms på bestämda storleken).
Det är sedan meningen att man skall kunna ändra textstorlek genom Visa -> Textstorlek (eller Ctrl + Scroll upp/ned). Problemet är dock det ser helt galet ut i lagret ändå tills man uppdaterat sidan eller surfat vidare inom webbplatsen.

Frågan är då: går det att få webbsidan att känna av någon sådan ändring och automatiskt uppdatera sig?

Eller finns det någon bättre lösning?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Hur ser koden ut nu?

Den behöver enbart fungera i IE (självklart gör det inget om det fungerar i andra webbläsare också).

Jag vet inte riktigt vad för del av koden jag skall posta, allt känns lite överkant, sidan finns att beskåda på min firstclass portfolio.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Mitt tips är att ange text-storleken i pixlar, mefd hjälpa av css:

body {font-family: verdana; font-size: 12px;}

Så undviker du överhuvudtaget detta problem.

En annan lösning är att använda Opera som hanterar zoomning på ett bra sätt.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Jag ser det som en dålig lösning på problemet att ställa in font-storleken i px istället. Det är ungefär som att bli av med problemet med höga skatter i en kommun genom att avskaffa pengasystemet i hela landet.

Uppenbarligen beror felet i ditt fall på en bugg i IE. Jag försökte hitta en lösning själv och sökte på Google, dock utan framgång.

Jag uppfattar dock ditt problem som litet. Enda gången felet uppkommer är ifall någon går in på din sida och bestämmer sig för att ändra textstorleken när han/hon väl är där. Felet försvinner redan vid nästa sidladdning.

Så jag skulle råda dig att låta det var som det är, och kanske för säkerhets skull ha kvar den informationstext du har nu om att man bör ladda om sidan efter att man har ändrat textstorlek.
Det känns dumt att inte låta användare ändra textstorlek p.g.a. en bugg, som jag dessutom räknar som liten, i webbläsaren.

Att inte låta användarna ändra textstorleken är inte ett alternativ, då ett av kriterierna för den digitala lärarhandledning var att det alternativet skulle finnas.

Hursomhelst så verkar vår lärare acceptera det lilla irritationsmomentet på sidan. Nästa gång gör jag som resten av gruppen och använder tabeller.

Tack för alla svar.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)