webForumDet fria alternativet

Ett javascript bildgalleri behöver hjälp...

5 svar · 924 visningar · startad av Sune

SuneMedlem sedan nov. 1999242 inlägg

Hej allesammans!
Nu är jag igång och försöker fixa till ett javascript bildgalleri.

Har kommit en bit på vägen men nu börjar det gå segt. Det är därför som jag nu ber om lite hjälp med att lösa lite buggar.

Tanken jag har (förutom att jag tänkte använda det själv är att kunna lägga ut det här på webForum i scriptarkivet. Jag tycker att det är en ganska smart lösning så här långt men jag tror det kan bli bättre om fler hjälper till.

Det viktigaste är att det ska vara skrivet så långt det går i javascript med hjälp av css för layouten OCH framförallt att det ska bli så plattformsoberoende som möjligt. Fungera i Netscape och Explorer på Mac och PC och så vidare...

Här är några av mina problem så här långt, tar tacksamt emot hjälp, alla dessa problem finns angivna i koden:

I det interna javascriptet på index.html :

• Jag vill att thmbWidth (tumnagelns bredd),thmbHeight (tumnagelns höjd), picWidth (fullstorleksbildens bredd) and picHeight (fullstorleksbildens höjd) skall hämtas automatiskt utan att man behöver ange detta i arrayen...
  • Jag vill att funktionerna picture( ) och preload( ) skall flyttas till det externa js "imgGallery.js"
  • Jag får felmeddelande i preload funtionen... är den felskriven eller inte?

Idet externa js kallat imgGallery.js:

• Funktionen altColorRows( ) är ingen snygg lösning i äldre bläddrare finns det en enkel men effektiv lösning som går att stoppa in?
  • Numreringen på indexlänkarna är inte rätt och jag får inte till det där någon som vet?
  • Länkningen i indexet fungerar inte heller riktigt som det ska...
  • Titeln är fel och jag klarar inte av att krångla ut hur den ska rättas...

Mycket blev det men jag tycker att det skulle vara kul om vi fick till det rätt. Kom gärna med förslag på bättre lösningar så att det kan bli ett så fulländat javascript bild galleri som möjligt!
Tack på förhand!
Här hittar du allt...
Sune

Har bifogat en zip med bilder, script, htmlfil och css

Är det ingen som kan hjälpa mig här?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Det är lördagskväll och många har nog annat för sig. men jag tar mig en titt på det!

Okej, undrar fortfarande om det inte finns någon som kan hjälpa till med detta galleri...

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Om du undrar så gillar jag inte att leta fel i andras kod (Eftersom jag inte vet hur personen har tänkt)
Jag sitter istället och gör ett eget galleri-skript som jag ska lägga upp i arkivet och som du kan få titta på.

Helt ok. Ser fram emot din lösning.

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb