Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg säkert nån som frågat om detta innan men sökte o hittade inte det jag behövde.
jag öppnar popupfönster 'test1' med ett javascript från en en sida. Hur stänger jag detta fönster sen i från samma sida? Alltå INTE stänga det i från popupfönstret självt utan från sidan som öppnade det..ja ni fattar :)
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Titta på följande exempel:
<script type="text/javascript">
var w;
function openPopup() {
w = window.open("http://www.google.com", "_blank");
}
function closePopup() {
if(w)
w.window.close();
}
</script>
<a href="#" onclick="openPopup()">Öppna popup</a>
<a href="#" onclick="closePopup()">Stäng popup</a>
Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg hmm..ja borde ju funka. men grejen är den att jag öppnar fönstret genom att trycka på en submitknapp i ett form som har sin action på en ny php sida. Vore pratiskt om jag kunde stänga fönstret när man lämnar uppladdningssidan. Alltså när filen är uppladdad. Jag öppnar det så här:
Dett är kopplat till submit knappen i formet:
onClick="var w; w=window.open('waiting.htm','test1', 'top=0,left=0,directories=no,height=200,location=no,menubar=no,resizable=no,scrollbars=no,status=no,toolbar=no,width=300');"
Hur gör jag för att stänga fönstret när jag lämnar sidan som öppnande det? Alltså när filuppladdningen är klar.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Eftersom du tappar handtaget (w) när du laddar en ny sida får vara lite uppfinningsrik. Skapa en tom sida som innehåller scriptet;
window.close();
</script>
och sedan laddar du den i popup-fönstret med;
window.open('close.htm','test1');
</script>
... från den sida som du postar formuläret till.
Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg Hmm ok, men jag fattar inte hur jag ska få fönstret att stängas när uppladdning är klar..är det inte så att den sidan jag postar formuläret till inte visas förräns filen har laddats upp till den?
Borde inte detta funka:
onClick="var popup=window.open('waiting.htm','test1', 'top=0,left=0,directories=no,height=200,location=no,menubar=no,resizable=no,scrollbars=no,status=no,toolbar=no,width=300');
och sen:
<BODY onUnload="if(popup.closed == false) popup.close();">
Händer inget tyvärr..
Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg Jag har löst problemet:
på body unonload kallar jag följande funktion:
<script>
function KillWindow() {
if (typeof win != "object") {
win = window.open("", "test1");
win.close();
}
else {
if (!win.closed) {
win.close();
}
}
}
</script>
:birp
Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg Fast oturligt nog funkar det självklart inte i Firefox..någon som kan roda bot på det?