Ok, ju kan jag inte javascript alls, men jag har ett sript på en
sida, som fyller upp alla bilderna i en mapp. När man sedan
klickar på en bild(de är i miniaryr) så kommar man till en annan sida, och det är där jag skull vilja ha fram de här uppgifterna.
Jojoxx
Du skall ha många tack för att du försöker att hjälpa mig, men
vad jag var ute efter var den igenteliga storleken, inte den storlek som man visar.
Du kan istället ladda bilden i ett Image-objekt så behöver du inte se bilden på sidan. (Den måste laddas någonstanns för att du skall kunna få reda på storleken på klient-sidan (i browsern)).
Observera dock att det inte är speciellt snyggt att "resize'a" en bild genom att ändra bildens height/width till något annat än bildens orginalstorlek. Attributen width/height är primärt till för att webbläsaren skall kunna reservera plats för bilden medans sidan laddas (så att inte sidan flödar om för varje bild som laddas). Att "förminska" bilden på detta sätt är (om än ett ringa) slöseri på resurser (bandbredd/disk).
Du kan istället ladda bilden i ett Image-objekt så behöver du inte se bilden på sidan. (Den måste laddas någonstanns för att du skall kunna få reda på storleken på klient-sidan (i browsern)).
Observera dock att det inte är speciellt snyggt att "resize'a" en bild genom att ändra bildens height/width till något annat än bildens orginalstorlek. Attributen width/height är primärt till för att webbläsaren skall kunna reservera plats för bilden medans sidan laddas (så att inte sidan flödar om för varje bild som laddas). Att "förminska" bilden på detta sätt är (om än ett ringa) slöseri på resurser (bandbredd/disk).
lite gammalt forum men men :)
har du något bättre alternativ på att "förminska" bilder på?
man ska kunna förminska bilden 25% av orginal storleken respektive 50%
Mvh //Darek
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5