calsonMedlem sedan dec. 2003495 inlägg
På min sida inkluderar jag filer med server.execute (.asp) för att lätt kunna ändra huvuddesignen.
I min fil reg.asp kontrollerar jag, med javascript, att personnummret samt epost adressen är korrekta.
Problemet är att reg.js, där kontrollen för formen ligger, skrivs in i den sida som inkluderar regestreringssidan.
Det fungerar aldeles utmärkt men om någon skriver in adressen till reg sidan så kommer inte reg.js användas.
Efter lite bakgrund kommer vi till min fråga. Vad är nackdelen med att skriva in javascript utanför head taggarna?
Jag skulle alltså villja lägga in javascripten för reg formen i reg filen som kommer göra att javascriptet kommer hamna någonstanns i mitten av den sammanlagda html koden
Tack på förhand
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Jag ser inga nackdelar med det.
:)
ChristianSMedlem sedan dec. 2004236 inlägg
När det handlar om en ren inkludering av JS så finns det väl ingen regel eller liknande som säger att man måste göra det innanför head-taggarna?
calsonMedlem sedan dec. 2003495 inlägg
bossseMedlem sedan juni 2003718 inlägg
Angåend regler!
Hur är det med regler för placering av css då?
Funkar ju lika bra att lägga css-delen inom body!
En extern stilmall som länkas in med <link> får inte placeras innanför <body>-sektionen. <style>-taggarna däremot går ju som bekant bra att använda där.
Själv föredrar jag att ha all CSS och JS i separata filer som jag sedan länkar in högt upp på sidan för att få en bra översikt. Därför använder jag väldigt sällan <script> och <style>; mer sällan i <body>-elementet.
:)
dectgapMedlem sedan sep. 20021 542 inlägg
Peter S skrev:
En extern stilmall som länkas in med <link> får inte placeras innanför <body>-sektionen. <style>-taggarna däremot går ju som bekant bra att använda där.
Style-element i body?
Det klingade inte riktigt väl i mina öron, och när jag letar i XHTML Strict- och Transitional-DTDerna hittar jag bara att man kan stoppa style-element i head.
Det har du givetvis rätt i. Jag måste ha tänkt på inlinestyles... :r