pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg Har ett script som med hjälp av en prompt skickar inskriven text till en <textarea>. Det jag funderar över är en räknare som kollar om det finns ett stycke inlagt redan ("[p1]" + NewCode + "[/p1] ";) så plussar den på i taggen [p1] till [p2] osv.
Den enda lösningen jag kommit på är att sätta en cookie, men det känns lite overkill. Så här ser koden ut:
function stycke()
{
var NewCode=prompt("Nytt stycke","");
if (NewCode == ""){
}
else if (NewCode == null ){
}
else {
var strText = "[p1]" + NewCode + "[/p1] ";
if (theform.newBrodtext1.createTextRange && theform.newBrodtext1.caretPos) {
var caretPos = theform.newBrodtext1.caretPos;
caretPos.text = caretPos.text.charAt(caretPos.text.length - 1) == ' ' ? strText + ' ' : strText;
}
else {
theform.newBrodtext1.value += strText;
}
}
theform.newBrodtext1.focus();
}
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jag vet inte varför du måste ha unika nummer på dina text-block. Det känns som det vore bättre att sköta allt sånt på serversidan om det är nödvändigt att kunna referera till ett specifikt block. När du säger cookie antar jag att du vill ha räknaren sparad från besök (läs hämtning från servern) till nästa. Är det så att fler än en besökare skall kunna redigera samma text så kanske det inte är någon lösning det heller eftersom cookien är knuten till en besökare. Som sagt, jag vet för lite om resten av funktionen för att kunna ge ett bra svar, men en räknare (även fast talen blir rättså stora) som är tämligen säker (säkrare än cookie i alla fall) är:
n=new Date().getTime();
... så länge inte 2 besökare laddar sidan på samma millisekund.
pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg Det jag vill göra i slutändan är att jag skall knyta bilder till olika stycken i den text som skickas in (till en databas) med ovanstående kod. Jag vill också kunna formatera texten/artikeln till flera kolumner och då behöver jag kunna räkna stycken och underrubríker när jag läser ut artikeln/textn från databasen. Då känns det som jag behöver styra/namnge dom separata styckena redan när dom skickas in till databasen.
Ett exempel på hur en text kan se ut:
[rubrik1]Här har vi en rubrik[/rubrik]
[ingress]Här har vi en ingress[/ingress]
[p1]Här har vi första stycket med text[/p1]
[underrubrik1]Här har vi en underrubrik[/underrubrik1]
[p2]detta är ett nytt stycke med text[/p2]
[underrubrik2]Här har vi en underrubrik[/underrubrik2]
[p3]detta är ett nytt stycke med text[/p3]
Räknaren har inget med unika besök att göra utan jag vill göra en räknare som varje gång (under nuvarande session) man anropar funktionen plussar: exempel:
a=1
a=a+1
var strText = "[[b]a[/b]1]" + NewCode + "[/[b]a[/b]1] ";
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Ok, men då är det en cookie som gäller. Fast det säkraste är givetvis att göra det på serversidan om du kan. Alltså det skickas som:
[rubrik]Här har vi en rubrik[/rubrik]
[ingress]Här har vi en ingress[/ingress]
[p]Här har vi första stycket med text[/p]
[underrubrik]Här har vi en underrubrik[/underrubrik]
[p]detta är ett nytt stycke med text[/p]
[underrubrik]Här har vi en underrubrik[/underrubrik]
[p]detta är ett nytt stycke med text[/p]
Och sedan räknar du rubriker och stycken på serversidan. Annars har du alltid risken att besökaren har cookies inaktiverat.
pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg ok, tack! Då skall jag se om jag kan lösa det med cookies.