BohicaMedlem sedan sep. 20048 inlägg Jag har sedan en längre tid använt det populära iPOP-scriptet för att automatiskt få POP-UP och automatisk skalnings-funktionalitet på bilder. IPOP-scriptet finns på http://www.stilleye.com/
Exempel på sida som använder ipop
Det har fungerat alldeles lysande tills SP2 kom.
Iom Windows XP SP2 så skalar inte fönstret rätt. Små bilder (som i exemplet på stilleye) fungerar bra, men större bilder (över några hundra pixel) fungerar inte.
Jag vet att det finns massa script, plugins till dreamweaver för att konfigurera varje bilds pop-up, etc, men jag är ute efter samma enkelhet som iPOP erbjöd. Dvs ladda js-filen i BODY-taggen onload och sen appliceras det automatiskt på alla länkade bilder utan att behöva ange storlek, osv.
Hoppas inte svaret redan finns här, för jag testade iaf att söka lite först ;)
Tack på förhand,
Bohica
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Kan du visa på ett exempel där det inte fungerar som det ska?
BohicaMedlem sedan sep. 20048 inlägg PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Det fungerar fint för mig och jag har SP2. Du säger att det fungerar på små bilder som den på stilleye men inte på bilder över några hundra pixlar, bilden på stilleye är 338x507 så det är ju över 100 pixlar.
airwolfMedlem sedan okt. 2003132 inlägg Funkar ypperligt för mig med Internet Explorer
BohicaMedlem sedan sep. 20048 inlägg Mitt fönster inkl ramar etc blir som störst B: 715 h: 545 pixel.
Förlåt, glömde säga att det var i IE 6.0 med SP2 samt att jag har inaktiverat inställningen "Aktivera automatisk storleksändring för bilder" i IE.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Ok, fönstret verkar inte täcka in hela bilden men det ser jag mer som att fel storlek är satt i koden. Om det nu var detta du menade.
BohicaMedlem sedan sep. 20048 inlägg "fel storlek är satt i koden" ?
Vart i ipop.js eller i själva HTML-sidan?
Hela grejen är att man ipop-scriptet själv skall känna av storleken på bilden den laddar och sen skala fönstret efter detta. Så man sätter aldrig en storlek i själva sidan man länkar till bilden.
Tack för alla snabba svar!
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg ok, jag kollade bara källkoden på sidan du refererade till ovan och den använde javascript.
BohicaMedlem sedan sep. 20048 inlägg Testade just på en helt nyinstallerad dator med WIndows XP Pro SP2, med IE6 SP2 1024x768 upplösning. Där blir POP-up fönstret ännu mindre 587x419 med ramar. Dvs det verkar hålla sig kring 55% av skärmupplösningen eftersom 715x545 var på en dator med 1280x1024 i upplösning.
På en Windows 2000 dator med IE6 fungerar dock allt precis som det ska.
För er som det fungerade för vad har ni för upplösning och såg ni verkligen HELA bilden?
BohicaMedlem sedan sep. 20048 inlägg Fick svar av David på Stilleye.com som utvecklat iPOP-scriptet.
Thanks for the link, this is a known issue that I need to fix! I'll
let you know what I find.
-David
Någon som har ett liknande script som funkar i SP2.