Jag vill kunna styra per länk i denna funktion om det ska öppnas ett nytt fönster eller om det ska öppnas i det fönster jag befinner mig... vad behöver läggas till eller tas bort?
hur menar du nu? Du kan alltid använda target redan nu (Förutsatt att du använder min version av gotoSDF6-funktionen)
Anger du ingen target till option så är standard-target _blank, men det kan du ändra i funktionen.
ah.. testade nu med din redigerade version.. funkar klockrent... precis vad jag ville ha... Tack så mycket!
När jag har valt en länk så öppnar den nytt fönster.. men i bakgrunden så är ju ursprungssidan öppen.. (jag tog bor det där window.focus) men självaste dropdownlisten är blåmarkerad...
det som är lite irriterande är att om man går tillbaka till sidan och scrollar med musen för att komma ner på sidan så scrollar den i dropdownmenyn och då öppnas det fönster hejvilt...
kan man få bort focus på den direkt efter att en länk har valts?
<script language="javascript">
<!--
function gotoSDF6(selObj){
theURL = selObj.options[selObj.selectedIndex].value;
winName = selObj.options[selObj.selectedIndex].target;
if ((typeof winName)=="undefined")
winName="_blank";
features = 'toolbar=yes,location=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400';
window.open(theURL,winName,features);
//window.focus();
selObj.selectedIndex='';
selObj.blur();
}
//-->
</script>
<form name="lk6" class="form">
<select name="6_form" class="formular" size="1" onChange="gotoSDF6(this)" style="width:155px;">
<option value="default.asp">Hemsidan</option>
<option value="kontakta.asp">» Synpunkter / förslag</option>
<option value="Testsida.asp" target="_self">» Öppnas i samma fönster</option>
</select>
</form>
Tjolahopp! Det var det window.focus; var till för, ser jag efter lite testande, men det var fel syntax på den. window.focus(); hade varit rätt.
Problemet är då istället att moderfönstret snor fokus från popupen, vilket inte är vad du vill :) Så då kan du använda selObj.blur(); istället, som bara tar bort fokus från select-boxen.
I övrigt kan jag passa på att tala om att target-attributet i option-taggen måste stavas med små bokstäver. Om du skulle råka ut för att det plötsligt inte funkar kan det vara orsakenl, bara så du vet på förhand.
Kängst ner till höger i inlägget ovan finns det en länk som säger "Acceptera som slutgiltigt svar"
Klicka gärna på den!
Obs!: Vill inte vara petig, men du bör markera det svaret som faktiskt löste problemet som slutgiltigt. Du kan fortfarande av-acceptera detta svar och acceptera rätt svar!
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e