webForumDet fria alternativet

negligera error

2 svar · 235 visningar · startad av urban_hahne

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Hej, skulle behöva lite hjälp.
Jag skapar en selectlista dynamiskt från en databas.

jag har även en funktion för att ta fram texten från selected index från denna lista som anropas från flera olika ställen:

function bladdra(sida,franKronor,tillKronor) {
form1.franKronorText.value=eval(franKronor).options[eval(franKronor).selectedIndex].text ;.............

och detta funkar bra. Problemet är att när det inte finns data så skall ingen selectlista skapas och det genererar felet:

options är null eller inte ett object.

i ovanstående funktion eftersom listan franKronor inte finns.
Jag undrar om det går att slå av felhanteringen eller om jag måste villkora med att fråga om objectet finns.
det finns ett uttryck : window.onerror=null som jag testat att lägga in före uttrycket i funktionen men jag får det inte att funka, kanske jag skriver fel?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

function bladdra(sida,franKronor,tillKronor) {
  if (!eval(franKronor))
    return;
  form1.franKronorText.value=eval(franKronor).options[eval(franKronor).selectedIndex].text;
.............

Lämnar funktionen om selectlistan inte finns. vad innehåller franKronor egentligen? Är det kanske inte bättre att använda document.getElementById(franKronor)?

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Perfekt! precis vad jag behövde.

franKronor innehåller namnet(som textsträng) på den selectlista som texten ligger i och skickas via funktionsanropet.
Jo det är säkert mer rätt att anv. getElement..... Det var bara det att jag inte kände till den syntaxen förut. Jag är lite nybörjare på det här med javascript, men å andra sidan funkar det ju med eval(), dessutom med en kortare instruktion (eval) istf getEl.......... Finns det någon fallucka i att göra som jag gjort.
Tack för hjälpen.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)