GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg
hejsan ar det mojligt att mha en submit knapp submita 2 formular dvs 2st:
<form method="post" action="test1.asp">
ett formular
<form method="post" action="test2.asp">
annat formular
<input type="submit" value="submit">
</form>
detta funkar inte men ni forstar vad jag vill gora, e detta mojligt?
wallabouMedlem sedan apr. 200486 inlägg
tror det kan bli svårt, men kan du inte bara ha koden som formulären skickas till i samma fil?
hmmm det blir en javla massa kodande pa nytt, sa tankte kora den lata vagen
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Om du har olika targets på formulären går det att fixa.
SmultronMedlem sedan juli 2002431 inlägg
du kan ju göra ett javascript som gör det åt dig.
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
function sub()
{
this.document.forms['form1'].submit();
this.document.forms['form2'].submit();
}
</script>
<form name="form1" method="post" action="test1.asp">
ett formular
<form name="form2" method="post" action="test2.asp">
annat formular
<input type="button" value="submit" onclick="sub()">
</form>
har inte testat den, så inte hundra på att det funkar...men nåt id en stilen går iaf att göra..
Ja, det går att göra så, under förutsättning att man har olika targets på sina formulär.
RGBMedlem sedan dec. 1999362 inlägg
Det kommer med största sannolikhet inte att fungera efter som webbläsare i allmänhet inte hanterar mer än en HTTP-begäran åt gången på det sätt du vill. Dvs när du "kör" submit() på det andra formuläret kommer den första POST requesten som gjordes att avslutas. Med tanke på hur snabbt javascript exekveras är det osannolikt att data från det första formuläret ens kommer att skickas.
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Det är väl bara att se till att det första formuläret som skickas går till en anna frame, så kan det andra postas i lugn och ro sedan?
SmultronMedlem sedan juli 2002431 inlägg
annars skickar du båda till första "handlern" o sen när den exekverats skickar den vidare värdena från form2 till nästa "handler"...bara några rader till i första "handlern"
Kanse skulle förtydliga att det jag skrev gäller när flera formulär har samma target, det går visst skicka två formulär samtidigt så länge de som snabeln sa; har olika targets men annars så är det rätt kört.
men den ena filem som kollas e en xml fil, om infot man fyller i e falskt sa kommer en popup att dyka upp, dvs kan jag pa ngt satt bara kolla den filen, innan jag kor sjalv postningen pa andra filen, vad e den smartaste losningen?
Jag hade lagt allt i samma formulär, tror jag.
Sen förstår jag ändå inte riktigt vad du är ute efter...
det jag e ute efter e att en fil kontrolleras och om uppgifterna e korrekt sa skall den andra filen koras, om denna fil e felaktig sa ska en popup dyka upp
Vore det inte enklast att ladda upp båda filerna samtidigt?
ehh integrerade allt i en fil tillslut, men det skulle va intressant for ngn kanske att fa se kod pa en submit knapp o 2 formular, vad vet jag...
men det skulle va intressant for ngn kanske att fa se kod pa en submit knapp o 2 formular
<form action="sida1.asp" method="post" target="foo" id="form1">
...
</form>
<form action="sida2.asp" method="post" target="bar" id="form2">
...
<input type="button" onclick="document.getElementById('form1').submit(); document.getElementById('form2').submit(); " value="foobar!">
</form>