webForumDet fria alternativet

Inloggning och registrering

JavaScriptur Javascript

6 svar · 254 visningar · startad av LesPaul

LesPaulMedlem sedan apr. 200449 inlägg

Hej,
jag vill bygga en inloggning/registreringsfunktion typ den som finns på http://www.dagensskiva.com/

Kan någon förklara hur den fungerar och var i ligger säkerheten på en sådan här lösning?

Denna jag tog som exempel är gjord i ASP men jag vill göra en liknade funktion genom att använda mig av javacript.

Möjligt eller inte?

Funktionen i korthet:

1. Är du inte registrerad gör du det genom att fylla i uppgifter som sedan sparas vart?
2. En cookie håller koll på om du är inloggad eller?
3. Infomationen från cookien används för att välja vad du kan se och inte samt div annat, eller?

Tacksam om någon kan reda ut hur det funkar med inloggning och registrering.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

För att en inloggning skall bli någolunda säker så bör den vara byggd med ett server side-script. Att göra en javascriptinloggning är ju inget att lita på eftersom att det uppmanar till att vilja hacka.
Om du mot förmodan vill köra med ett client side-script så kan du titta lite hos jojoxx.

Titta under "säkerhet" här: http://www.jojoxx.net/jscript/archive/#cat6

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Att "registrera" något måste göras server side och i någon form av databas.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Kan du javascript så kan du skriva asp med javascript som scriptspråk.

Kan någon i korthet förklara hur ett sådan lösning som dagensskiva.com har fungerar.

Vad händer när man reggar sig, vad händer när man loggar in. Hur styr man vad som skall visas etc. etc när man är inloggad. Med en cookie som kollas mot en datbas eller?

Jag förstår inte :(

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

1. Du har ett formulär som tar in användarnamn och lösen
2. Du kollar mot databasen om det finns en användare och att lösenordet är korrekt
3. Om det fanns sätter man en session som talar om att han är inloggad, annars skicka honom till inloggnignssida
4. På dina sidor kollar du sedan om personen är inloggad, visa det som ska visas, annars visa det ej inloggade ska se.

Sök eller ställ din fråga i aspforumet, börja med en sökning, helt säker på att det finns förklarat x antal gånger :)

Ok, tack för er hjälp.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)