webForumDet fria alternativet

Databasinformation i lager?

10 svar · 319 visningar · startad av coolish

coolishMedlem sedan sep. 200297 inlägg

Jag har en sida med en bild innehållande imagemaps. Bilden är en sverigekarta och när jag för musen över vill jag visa information om respektive ort från en access-databas utan att ladda om sidan. Hur gör jag detta?

/C-O

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Detta får du sköta med JavaScript, förutom själva hämtningen av datat som du får göra i din <head> antagligen.

<%
while not rs.eof 
   response.write "<div id=""" & rs("ort") & """>" & rs("text") & "</div>
   rs.movenext
wend
%>

Sen får du anropa en JavaScript-funktion som vid OnMouseOver och OnMouseOut visar/döljer lagret i fråga, där du skickar med DIV-id:t som parameter;

onMouseOver="DinShowLayerFunction('Uppsala');"

Hur koden för att visa lagret skall se ut kan nog någon annan svara på. :)

Flyttas från ASP, VBScript.

Så långt verkar det fungera, men som sagt... Någon som kan hjälpa mig med javascriptfunktionen?

/C-O

Inte någon som vet detta? Någon som har tips om annat ställe att leta på då?

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Det är väl bara att göra en vanlig show-hide layer?

Sök, och du skola finna!

Nja, det är nog inte så lätt när jag ska ha ut olika information från databasen beroende på var jag förflyttar mig.

coolish skrev:

Nja, det är nog inte så lätt när jag ska ha ut olika information från databasen beroende på var jag förflyttar mig.

Ja, men eftersom du inte vill ladda om sidan varje gång du håller musen över en ort, så får du ju helt enkelt se till att 1) Läsa ut alla orter ur databasen på serversidan först (ASP), 2) Placera dem i layers och 3) Anropa varje layer vid OnMouseOver och -Out. Du får ju se det som en cachefunktion ungefär, där dina layers är cachen och anropen vid varje OnMouseOver hämtar/visar datat från cachen (div:arna).

Ungefär som jag skrev innan.

Är inte riktigt med på noterna men jag löser det någon annan stans. Tack ändå.

Lycka till.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

Hmmm, om det är orterna till en sverige karta. Varför inte ta och lägga informationen i en xml fil som du hämtar data ifrån med javascript.

Ja du, säg det. Största anledningen är att jag inte är något insatt i xml.

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb