webForumDet fria alternativet

Ändra muspekare

3 svar · 417 visningar · startad av urban_hahne

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Hej ! Jag undra hur man ändrar muspekaren när man för musen över en hotspotbild som är oregelbunden. Jag vill att muspekaren ska ändras bara när den är över de definierade områdena av själva bilden. Bilden består av ett antal areor enligt:

<map id="helbild" name="helbild">
<area shape="poly"alt="delbild1"coords="53,25,169,.......osv />
<area shape="poly"alt="delbild2"coords="38,35,264,.......osv />
.
.
.
</map>

Om jag lägger in koden: style="cursor: crosshair" i själva bilden så funkar det ju men cursorn ändrar sig då så fort den kommer in i bildens rektangel även utanför själva bilden även om bildens bakgrund är transparent i GIF-format.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Prova att lägga in detta i <area>-taggen. (Obs att du även måste ha ett href-attribut som pekar på något.)

onmouseover="this.style.cursor='crosshair';" onmouseout="this.style.cursor='';"
urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Ja href har jag och det funkar på onClick. Men onmouseover="this.style.cursor='crosshair';" onmouseout="this.style.cursor='';"
funkar inte. Jag har även försökt att sätta id på <area>-taggen

<area id="shape1" shape="poly" coords="136,12,142,........36,21,137,19" alt="Norrbotten" title="Norrbotten" onClick="href='selectedTbl.php?lanNr=24&kategoriNr='+document.form1.kategoriNr.value+'&sokstrang='+document.form1.sokstrang.value+'&aktivitetFalt='+form1.aktivitetFalt.value+'&typFalt='+form1.typFalt.value;" onMouseOver="bytCursor()" />

och referera till en stilmall
<style>
#shape1 {
position:absolute;
visibility: visible;
cursor:default;
}
</style>
samt hoppa till funktionen bytCursor vid mouseOver som ändrar cursor, jag kommer till funktionen

function bytCursor() {
shape1.style.cursor = 'hand' ;
}
jag får inget felmeddelande men cursorn förblir densamma. Det verkar som om <area> inte är mottaglig för stilmallar.
HJälp!

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
function bytCursor() {
shape1.style.cursor = 'pointer' ;
}
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)