annesophieMedlem sedan juni 20011 182 inlägg
Ja, rubriken blev lite kryptisk kanske. Ska förklara vad jag menar.
Tänk er att jag har en databas som innehåller följande
namn | text
koordinatY | num
koordinatX | num
Dessutom finns det en bild som heter star.gif.
Kan jag med hjälp av en loop slänga ut samtliga rader i databasen så att star.gif hamnar random på en skärm, egentligen helst i lite olika storlekar, med hjälp av koordinaterna i databasen?
Att skapa en stjärnhimmel så att säga.
Någon kommer säkert att fråga varför så jag drar det kort:
Det är en del kvinnor på min sida som skriver om förluster.
Normalt när något händer så tänder jag ett nät-ljus för dessa ängla-barn, något som uppskattas av föräldrarna.
Tycker dock att en cyberstjärna för varje barn hade varit finare.
Igår förlorade en av mina nät-vänner sitt barn i vecka 22 och då blev önskan att göra något än större.
Om någon kan förklara för mig hur man skulle kunna få ut star.gif som random på skärmen (ja baserat på koordinaterna då), och kanske då även i olika storlekar, så vore det underbart snällt!
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Varför inte med ett javascript?
Åh vilket uttömmande svar! Tack Jesper! ;)
Alltså, jo...det är möjligt men jag vet ju inget om JavaScript. Om jag vet lite om ASP så vet jag inget om JS (alias Djävulens språk).
Får väl be en moderator flytta tråden till JS då. :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Jag skrev en gång "Ty för de allra minsta skall de allra största stjärnorna skina" och det passar väl in i sammanhanget antar jag. :l
Iallafall; eftersom du har koordinater i databasen och för att koordinater alltid är exakta, så kommer det inte bli tal om någon slumpning i detta fall, enligt vad jag förstår.
Det går dock alldeles utmärkt att iterera ut alla rader och skapa t.ex. layers av dem.
while not rsStar.eof
response.write "<div id=""" & rsStar("Name") & """ name=""" & rsStar("Name") & """ style=""position:absolute;left:" & rsStar("koordinatX") & ";top:" & rsStar("koordinatY") & """>Din bild</div>" & VbCrLf
rsStar.movenext
wend
Jag är inte JS-guru dock, så den där div-taggen kan vara fel. :OO
Tackar! Ska genast testa! :bire :f
Du skulle kunna ha ett javascript för att ta reda på fönsterstorlek och placera ut stjärnorna slumpvis. Eller hur hade du tänkt att lösa det?
Hmm jag modifierade OveRRides kod lite och den funkar bra.
Hur jag har tänkt det...
Mmm ja...jag gör det nog så lätt för mig som möjligt just nu. Kan hända att jag omarbetar det hela senare.
Just nu behöver jag lista ut hur jag ska kunna få fram slumpmässiga koordinater för en ny stjärna så att två stjärnor aldrig har exakt samma koordinater (dom får inte ligga ovanpå varandra).
Ska strax göra en INSERT men måste ju komma på det här med koordinaterna först.
Några förslag?
Men skit också...nu är det ju en ASP-tråd igen...eller? :q
Jesper T skrev:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=616091
Här kanske du får tips.
Nja, inte direkt.
Jag är mycket novis på det här med slumpa fram och jag fattar inte vad den killen i tråden pysslar med.
Kan den koden alltså slumpa fram två random tal? :q
RED/
Därimot så hjälpte denna tråden: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=22&threadid=88765&highlight=slumpa+fram+tal
Det dyker ju genast upp ett annat problem; hur stora är bilderna som visar stjärnorna? Du måste på något vis skapa en slags boundry (gräns) för hur mycket utrymme stjärnan kräver, så att de inte hamnar under och över varandra hela tiden.
Jag tror att jag har löst alltihop. Återkommer så småningom. :)
TACK killar! :f