Funktionerna är globala även om de fysiskt existerar i en annan fil. Enda felet är att du antingen inkluderar scriptet via src-attributet eller lägger in javascript-koden i script-blocket (inte båda varianterna i samma <script>-block utan då får du lägga 2 script-block efter varandra vilket fungerar lika bra).
Det är så att jag har några mejladresser som enkodas med hjälp av javascript (http://automaticlabs.com/enkoderform/). De upprepas på flera sidor på min site och därför tyckte jag att det vore smart att lägga alla definitionerna av funktionerna i en extern .js-fil och köra funktionerna när de behövs i koden. Jag importerar .js-filen i head och försöker köra funktionerna med hjälp av inline-skript i min html-kod. Detta fungerar inte och det beror väl antagligen på att funktionernna inte är globala och kan hoppa mellan olika skript-områden. Jag tänker för mycket php.
Men finns det då något smart sätt att göra det här på?
jag provade:
<script type="text/javascript" src="/script/m.js">
//<![CDATA[
m_foo();
//]]>
</script>
Men det hämtade inte heller in skriptet som man skulle ha kunnat hoppas (ovanför det som är skrivet). Det kanske inte går att lösa det på det här sättet alls med javascript. Man kan inte köra en include() i js som i php va? :p