TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Jag vill inte att man ska kunna markera innehållet på min hemsida. Jag satte in onselectstart="return false" i BODY-taggen och det fungerade.
Men då går det såklart inte markera text man skriver i formulärfält, vilken man ska kunna göra.
Hur ska jag göra för att lösa det?
En lösning är att stoppa in onselectstart="return false" i varje element förutom just förmulärfälten, men det är så jobbigt...
P.E.Medlem sedan nov. 20035 inlägg onselectstart ... i div
citat: En lösning är att stoppa in onselectstart="return false" i varje element förutom just förmulärfälten, men det är så jobbigt...
Jag är en person som likt en deltagare i Jeopardy inte ska ge svaren här, bara ställa frågorna. Men nu kunde jag inte låta bli att testa lite kring det här, och därmed skriva om det och ge ett litet svar.
För det första ger det inte ett hundraprocentigt skydd att stoppa in onselectstart="return false" i varje element. Det går visserligen inte att markera en deltext på sidan (åtminstone inte om man inte är lite extra fiffig med musen, då det ändå kan gå). Men det räcker med att välja "Redigera" och sedan "Markera allt" uppe i webbläsaren, eller trycka Ctrl+A, så har man markerat hela dokumentet ändå.
Men om man nu ändå vill göra ett "markeringsskydd" som fungerar för de flesta "vanliga" användare, så kan man inrama de övriga elementen utanför formulärfälten med grupperingselementet <div> resp </div> ovanför och nedanför formuläret, som ju används för att lägga en viss "egenskap" i block.
Det fungerade alldeles utmärkt såsom det efterfrågades. Då behöver man inte alls stoppa in onselectstart="return false" i varje element utan bara i <div>-taggarna, och det är åtminstone mindre "jobbigt", samtidigt som det ger ett visst "initialt skydd".
Detta gäller för övrigt förstås också andra funktioner eller "funktioinsförhindrande" som man vill gruppera...
Mvh
Peter E
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Kan bara hålla med P.E. HTML är inte (och är inte heller tänkt att vara) ett skyddat format.
En variant är i alla fall att vända på steken och tala om vilka element som skall vara markerbara;
<script type="text/javascript">var selectable=false;</script>
<body onselectstart="return selectable;">
Detta får inte markeras.
<form>
<input type="text" name="foo" value="Detta får markeras" onfocus="selectable=true;" onblur="selectable=false;"/>
</form>