MeleaMedlem sedan juli 20032 667 inlägg
Hejsan
Jag hittade en kod av dectgap här i Javascriptforumet för att inkludera [b ] och [/b ] i en textarea.
Detta funkar utmärkt men jag vill att input-knappen ska heta bold och inte [b ].
Vet som sagt inte ett dyft om Javascript men såhär ser det ut nu
<script type="text/javascript">
<!--
var bold = 1;
-->
</script>
<form action="" method="post" name="feature">
<div>
<input type="button" onclick="this.form.text_intro.value+=this.value; this.value=(bold++%2==0)?\'[b ]\':\'[/b ]\';" value="bold" />
<textarea name="text_intro" cols="76" rows="12"></textarea>
</div>
</form>
Nu byter den value på input-knappen varje gång jag tryck på den. Det ända jag vill ska ändras är att en * ska synas bredvid bold när man har skrivit ut [b ]. Sen när man trycker igen ska * försvinna.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
<input type="button" onclick="var b = (++bold % 2 == 0); this.form.elements['text_intro'].value += (b ? '[b]' : '[/b]'); this.value = (b ? 'bold*' : 'bold')" value="bold" />
:)
Hejsan Peter S
Har varit sjuk nu ett bra tag så har inte haft ork att jobba med någon hemsida, menmen.
Den koden du gav mig ger ett felmeddelande. Jag vill alltså infoga [b ] text [/b ] när jag trycker på knappen som heter bold(*).
Jag har endast modifierat en rad från ditt första inlägg, så uppdaterar du ditt exempel skall det nog fungera.
Får felmeddelandet
Ett objekt förväntas
Då får jag väl klistra in hela koden:
<script type="text/javascript">
<!--
var bold = 1;
-->
</script>
<form action="" method="post" name="feature">
<div>
<input type="button" onclick="var b = (++bold % 2 == 0); this.form.elements['text_intro'].value += (b ? '[b]' : '[/b]'); this.value = (b ? 'bold*' : 'bold')" value="bold" />
<textarea name="text_intro" cols="76" rows="12"></textarea>
</div>
</form>
Ojsan! Förlåt så mycket, jag hade visst döpt om variablen bold till insert i min egen kod.
Tack så mycket Peter S! :)
Kan ju fortsätta på den här tråden.
Jag skulle vilja ha det så att när man markerar en text i textfältet och sedan trycker på bold-knappen så ska den texten som är markerad bli innesluten i [b ] - [/b ]-taggar. Går det tro? :)