webForumDet fria alternativet

Formulär med browser

7 svar · 286 visningar · startad av Howling_W

Howling_WMedlem sedan juli 2004132 inlägg

Hej,
Någon som vet om det går att göra formulär där man lägger in en knapp som browsar den egna hårddisken på datorn tex för att leta upp en bild som man vill skicka med?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Välkommen till wF!

För att bara browsa efter filer kör du med "file":

<form name="formen">
    <input type="file" name="file" >
</form>

Om du däremot sen ska ladda upp filen måste du använda dig av något serversidespråk, typ asp eller php.

Tack!

Det jag menar är.....på min hemsida har jag lagt in ett formulär där besökare kan skicka in uppgifter typ namn adress osv... där i detta formuläret skulle jag vilja lägga en knapp som....då besökaren trycker där... browsar besökarens dator (hårddisk) så att denne kan välja en fil eller bild att skicka med (till mig).. går detta att göra....hur?

Mvh
Howling_W

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Ja, då gör du som Solbulle skrev... ;)
BTW: Välkommen till WF!

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag tror att solbulles kod åstadkommer precis det du vill. Testa att lägga in den i ditt formulär.

OK...skall testa solbulles!

Vad är fel?

Nu har jag provat att lägga in scriptet och allt funkar så när som att inga bilder skickas utan det står bara hela sökvägen till bilden i rutan...vad fattas?

aha...

Tror jag börjar fatta...det går inte att skicka bilder via formail utan bara text som besökare skriver på servern. För att ladda upp bilder från hårddisken måste man använda asp eller php (windows NT servrar) precis som solbulle var inne på.....sorry är nybörjare... :r

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)