webForumDet fria alternativet

Markera alla checkboxar i xhtml 1.o strict

2 svar · 198 visningar · startad av Type

TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg

Hejsan!

Jag vill markera alla checkboxar genom att markera en... ähh. jag visar koden så förstår ni...

<script type="text/javascript">
	function setAllChecked(toCheck){
	    var inputs = document.getElementsByTagName("input");

for(var i=0; i<inputs.length; i++){
	       inputs[i].checked = toCheck;
	    }
	}
</script>
KOD] 

Den anropas här:
[KOD]
<input type="checkbox" class="middle" onclick="setAllChecked(this.checked)" name="kurser" value="Alla kurser"/> Alla kurser<br/>
<input type="checkbox" class="middle" name="kurser" value="Grundkurs i Massage, Hudiksvall"/> Grundkurs i Massage, Hudiksvall<br/>
<input type="checkbox" class="middle" name="kurser" value="Grundkurs i Massage, Sundsvall"/> Grundkurs i Massage, Sundsvall<br/>
<input type="checkbox" class="middle" name="kurser" value="Fortsättningskurs i Massage, Hudiksvall"/> Fortsättningskurs i Massage, Hudiksvall<br/>
<input type="checkbox" class="middle" name="kurser" value="Fortsättningskurs i Massage, Sundsvall"/> Fortsättningskurs i Massage, Sundsvall<br/>
<input type="checkbox" class="middle" name="kurser" value="Massage på arbetsplatsen"/> Massage på arbetsplatsen<br/>

Däremot vill inte xhtml 1.0 strict vara med o leka..

character ; not allowed in attribute specification list (possibly caused by a missing quotation mark ending a previous attribute value)

element inputs.length not defined in this HTML version

Varför? Jag antar att problemet ligger i raden "var inputs = document.getElementsByTagName("input");" men vad ska jag skriva istället? Hur ska jag göra?

/trött Erik

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Om du inte länkar in javascript via en extern scriptfil, utan gör som du gör nu - skriver koden rakt i dokumentet, måste du kommentera bort själva koden i ditt script, ex:

[red]<script type="text/javascript">
<!--
function setAllChecked(toCheck)
{
	var inputs = document.getElementsByTagName("input");
	for(var i=0; i<inputs.length; i++)
	{
		inputs[i].checked = toCheck;
	}
}
//-->
</script>
[/red]
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg

Tänk att det va så lätt!

Tack Palle!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)