webForumDet fria alternativet

Inte skriva - (minus)

6 svar · 319 visningar · startad av webbSAJTEN

webbSAJTENMedlem sedan jan. 2002977 inlägg

Tjenare!
Jag skulle vilja spärra tecknet - (minus) i mitt formulär.. Jag har testat scriptet som jojoxx har på sin sida men det fungerar inte bra..
Jag har sökt på forumet men inte hittat något som fungerar..
<input name="antal" type="text" value="1" size="3" maxlength="4">

Hur ska det vara så att man inte kan skriva in minus eller bara kan använda siffror?

tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg

Finns det egentligen någon anledning till det? Det är ju bara att du tar bort eventuella minustecken med hjälp av asp/php?

Det är datorn som ska anpassas efter människan, inte tvärtom. Låt folk skriva som de vill och så plockar du ut det du vill ha.

Okej..

Okej =)..

Jag använder mig av ASP..
Folk ska bara kunna skriva in siffror i formuläret för det ska ha med pengar att göra. Man ska kunna köpa saker..

hur gör man med hjälp av ASP för att få ut bara siffror, vet du det?

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg
[red]<input name="antal" type="text" value="1" size="3" maxlength="4" [blue]onkeydown="this.value=this.value.replace(/\D/g,'');"[/blue]>[/red]

Det fungerar inte.. Man kan sätta minustecknet efteråt och så blir det fel ändå )=

tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg

(Nu beklagar jag sent svar, men jag var tvungen att springa ner och köra fram ett tåg.)

Det kanske finns någon funktion, men det går ju alltid att kolla igenom strängen och bara ta ut siffrorna:

for i = 1 to len(oldString)
  c = mid(oldString, i, 1)
  if (asc(c) >= asc("0") and asc(c) <= asc("9")) then
    newString = newString & c
  end if
next

Nu har du newString som består av bara siffrorna från oldString.

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Så här ska det vara, sorry. :)

[red]<input name="antal" type="text" value="1" size="3" maxlength="4" [blue]onkeyup="re=/(\d+)/; re.exec(this.value); this.value=RegExp.$1;"[/blue]>[/red]
Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb