webForumDet fria alternativet

Refresha + submita på en checkbox

5 svar · 324 visningar · startad av axl

axlMedlem sedan sep. 200316 inlägg

Hej!
Håller på att bygga en webshop. Har en frame(top.php target=top) där en checkbox finns för att bestämma om priser ska visas med eller utan moms. Har en frame(listaprod.php target=main) där produkterna listas.

Jag vill att när man trycker på checkboxen så ska formuläret "submitas" och Uppdatera listaprod.php så att priserna visas med rätt moms. Observera att jag bara vill "refresha" listaprod.php och inte ladda den på nytt för så querystrings , som talar om vilka produkter som ska listas, försvinner.

Har försökt att titta lite här i forumet och pröva lite men inte lyckas. Så här såg koden ut innan jag kom på att jag ville ladda om listaprod.php:

<FORM METHOD="POST" ACTION="top.php" target="top">
Välj moms:
<br>
<input type="checkbox" name="formmoms" OnClick='document.forms[0].submit();'<?=$checked?>>Visa priser inkl. moms
</form>

Ngn som kan hjälpa mig med detta?

Tacksam för svar!

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Hejsan!

Beroende på hur du listar produkterna kan detta göras mer eller mindre svårt. Använder du t.ex. <input>-element för att visa priserna för produkterna är det en trivial uppgift.

Ser det å andra sidan ut enligt nedan är det nog enklare att göra momspåslaget/-avdraget när du loopar(?) ut varorna:

<table>
    <tr>
        <td>Vara</td>
        <td>Pris</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Penna</td>
        <td>2 kr</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Linjal</td>
        <td>10 kr</td>
    </tr>
</table>

:)

Alltså saken är den själva momspåslaget görs i PHP, det enda jag vill gör är att refresha sidan och submita formet.

Vid närmare eftertanken så vore det nog bäst att kunna ladda om framen main så här vill jag ha det:

<input type="checkbox" name="formmoms" OnClick='document.forms[0].submit(); + ladda om framen main'<?=$checked?>>Visa priser inkl. moms

någon som fattar?

Jippi! jag löste det själv ;) Tack för visat intresse.

<FORM METHOD="POST" ACTION="top.php" target="top">
Välj moms:
<br>
<input type="checkbox" name="formmoms" OnClick='document.forms[0].submit(); window.parent.main.location.reload()'<?=$checked?>>Visa priser inkl. moms
</form>

kul att svara sig själv...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
126 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)