webForumDet fria alternativet

Spara värde från Radio i variabel.

JavaScript

1 svar · 698 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har sökt efter ett svar på det här ett bra tag nu, men hittar inte en hel lösning.

Det är så att jag har en funktion för att förhandsgraska ett förmulär, som använder sig av en mall och sedan skriver ut formulärsfälten på olika ställen.

Så, i mitt valideringscript har jag med föjande:

window.open("s_vcard.asp?a=p&sName=" + f.strFname.value + "&sMail=" + f.strFmail.value + "&sMsg=" + f.strMsg.value + [b]"&iPic=" + f.intPic.value[/b],"windowname","scrollbars=no,top=" + parseInt(y/2-height/2-16) + ",left=" + parseInt(x/2-width/2-5) + ",width=" + width + ",height=" + height);

där 'f' motsvarar formulärsnamnet.

Idéen är alltså att den öppnar en popup, med alla formulärsdata som olika frågestängar.

Ovanstående funkar bra, tills man kommer till radioknappen, där det skiter sig totalt.

Har som sagt sökt och kommit fram till att man inte kan använda sig av .value på radioknappar.

Sökte lite till och hittade en loop för att köra ut aktuellt värde i alert(); rutor.

Men jag skulle behöva ha ngt för att spara värdet av den valda radioknappen i en variabel som jag sedan kan använda tillsammans med de andra värdena i frågesträngen.

Kan tillägga att värdet är en siffra, 1& 2 i nuläget men kommer blir fler val framöver.

Tack !!!

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Löste det m.h.a lite fusk och kom runt problemet.

För dom som är intresserade av en lösning, så gjorde jag som följande:

1. Lade till ytterliggare en input, en "hidden".
2. La till onClick="this.form.variabel.värde='värde';" på mina radioknappar.
3. Sen kollade jag var värdet på den gömde inputrutan.

4. Det funkar kanon, det här kanske inte går att lösa på andra sätt?

300 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
174 ms — ändringar (db)