Jag har följande script för att förhindra att man går vidare utan att spara sin ändringar på en sida. Men hur förhindrar jag vid avbrytt att den inte ska fortsätta och gå till någon sida?
function lamnaSidan()
if sparaSida <> true then
if bekrafta = true then
Result = MsgBox("This is a message box!", VBYesNoCancel, "Webicera")
//spara sidan och stäng
if Result = 6 then
save()
end if
//Spara inte och stäng
if Result = 7 then
end if
//Avbryt
if Result = 2 then
return false
end if
//window.event.returnValue= "Om du lämnar sidan utan att spara kommer alla ändringar att gå förlorade."
//window.event.cancelBubble=true;
end if
else
return false
end if
end function
onbeforeunload="return lamnaSidan();"
Men det fungerar inte när man trycker på avbryt. Det behöver endast fungera i IE.
använder sedan
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Kan du inte köra javascript istället för vb?
BTW. Detta är ju trots allt js-forumet.
Fast med javascript går det inte att anpassa dialogrutorna med ja/nej/avbryt knappar. Man kan anroppa en funktion när man trycker på avbryt som är i javascript som förhindrar att den går vidare men hur ser den funktionen ut?
<script>
function avbrytSida(){
//funktion för att avbryta sida
}
</script>
<script languange="vbscript">
function lamnaSidan()
if sparaSida <> true then
if bekrafta = true then
Result = MsgBox("This is a message box!", VBYesNoCancel, "Webicera")
//spara sidan och stäng
if Result = 6 then
save()
end if
//Spara inte och stäng
if Result = 7 then
end if
//Avbryt
if Result = 2 then
avbrytSida()
end if
end if
else
return false
end if
end function
</script>
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ok, om det inte räcker med en confirm. Så blir det kanske svårt:
<a onclick="return confirm('Säker?');" href="#">Klick!</a>
Det har du ju rätt i.
Måste vara en ja/nej/avbryt
Men finns det inget sätt att avbryta att sidan går vidare?
Personligen så gillar jag inte dialoger utan jag tror att det går att uppnå samma sak som du vill på ett stiligare sätt. Hur som helst, mig veterligen så är det väl typ bara IE som kan köra VBScript, men jag vet inte. Om du verkligen behöver en dialog så kan du ju göra en själv som funkar i typ alla värdefulla browsers.
Cheguelin skrev:
Personligen så gillar jag inte dialoger utan jag tror att det går att uppnå samma sak som du vill på ett stiligare sätt. Hur som helst, mig veterligen så är det väl typ bara IE som kan köra VBScript, men jag vet inte. Om du verkligen behöver en dialog så kan du ju göra en själv som funkar i typ alla värdefulla browsers.
Det är till en applikation som endast fungerar i IE så att jag lägger till en dialogruta som också endast fungerar i internetexplorer gör inget. Även om jag skulle göra en egen dialogruta så återstår ändå problemet med att få sidan att sluta gå vidare.
Med denna kod kan man avbyrta att sidan går vidare men jag vill göra det utan denna dialogruta. Går det?
<script>
event.returnValue="Vill du gå vidare?";
</script>