Vargmannen!Medlem sedan apr. 20048 inlägg
Jag är intresserad av att styra ”alla storlekar” på min hemsida med hjälp av en variabel!
Den skall användas så att jag hämtar hem information om den datorn som används och använder sedan den informationen för att optimera mitt html arbete till mottagardatorn.
Fråga:
Hur styr jag så att ”information om mottagarens dator” anpassar alla storlekar på min hemsida?
typ. bilder, fönster ramar textstorlek m.m.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Jag tycker definitivt inte att skall använda JavaScript för detta ändamål. Använd istället relativa storlekar på exempelvis tabeller och text, samt alternativa stilmallar (skulle besökaren vilja ändra någonting).
Personligen tycker jag heller inte att du skall använda ramar, framför allt om du vill att sidan skall vara kompatibel med äldre webbläsare. Som alternativ kan du använda ett serversspråk och SSI.
:)
Vargmannen!Medlem sedan apr. 20048 inlägg
Hej Peter S
Tack för svaret!
Vart kan jag lära mig om detta?
Kan du ge några exempel?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Hej!
Istället för att ange bredd/höjd i pixlar, eller andra abslouta enheter, tycker jag att du skall använda exempelvis procent (%):
<table width="80%">
...
</table>
Istället för att ange fontstorlek i t.ex. pixlar kan du göra en standardstilmall med relativa storlekar:
h1 { font-size: 130%; }
Och sedan alternativa stilmallar med absoluta storlekar (som besökaren själv kan ändra till):
body { font-size: medium; }
Läs mer om detta här.
A List Apart har bra artiklar inom dessa ämnen. Jag rekommenderar dig att läsa så många som möjligt ;)
:)