aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg Jag vill hämta ID:t från en select-box. Alltså inte value. Så här kan det se ut:
<select name="val1">
<option id="1">Skolan</option>
<option id="2">Hemmet</option>
<option id="3">Annat</option>
</select>
Såhär hämtar jag value, men nu vill jag hämta ID. Hur gör jag då?
valet = document.f.val1.value;
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg id = document.f.val1.options[document.f.val1.selectedIndex].id;
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg Tack. Kan passa på att fråga hur man smidigast kollar så att inget av de sju select-boxarna jag har, har samma id.
Alltså, jag har sju select-boxar. Varje option har ett ID. Men man får inte välja samma val.
För att hämta value så skriver man:
valet = document.f.val1.options[document.f.val1.selectedIndex].value;
Så som du skrev är inte enligt standard även om det funkar i vissa webbläsare.
För att få id:t så kan du skriva id istället för value.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Eftersom ett id endast får förekomma en gång per sida får du nog tänka om.
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg Ny fråga.
Jag har en Array med massa nummer. Hur kontrollerar jag att inte det finns två nummer av samma?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Exempel:
Array.prototype.hasDups=function(){
var d=new Object();
for(var i=1;i<this.length;i++){ if(d[this[i]]){ return true; } d[this[i]]=true; }
return false;
}
var a=[1,2,2,3];
if(a.hasDups()){alert("Det finns dubletter");}
aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg Ok, om jag vill skapa arrayn från sju olika select-boxar som har har var sitt id.
alltså varje option har ett id
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg var fobj=document.forms["formulärsnamn"];
var selectNames=["selectnamna","selectnamnb","selectnamnc"];
var minArray=new Array();
for(var i=0;i<selectNames.length;i++){
minArray[minArray.length]=fobj.elements[selectNames[i]][fobj.elements[selectNames[i]].selectedIndex].id;
}