webForumDet fria alternativet

Lösenordsfält

8 svar · 399 visningar · startad av JAreMANNEN

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Tjipp!

Har ett formulär med Användarnamn- och Lösenordsfält.
Eftersom jag har dåligt med plats runt fälten så är det satt value i båda fälten istället för att det står över respektive fält.
Se koden nedan...

<input name="user" type="text" class="input" id="user" value="<%=strUser%>" style="padding-left: 5px; width: 139px;" 
onfocus="if(this.value=='<%=strUser%>')this.value='';" onblur="if(this.value=='')this.value='<%=strUser%>';">

<input name="passwd" type="text" class="input" id="passwd" value="L&ouml;senord" style="padding-left: 5px; width: 139px;" 
onfocus="if(this.value=='Lösenord')this.value='';" onblur="if(this.value=='')this.value='Lösenord';" autocomplete="off">

Funkar kanon!
MEN, jag vill att när man väl börjar skriva in sitt lösenord så ska man ju EJ se vad som skrivs (som ett vanligt password-fält).
Sätter jag type="password" så ser man bara punkter istället för "Lösenord" när man laddar sidan.
Går detta öht?

mvh

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg
<input name="passwd" type="text" class="input" id="passwd" value="Lösenord" style="padding-left: 5px; width: 139px;" onfocus="this.value == 'Lösenord' && this.type != 'password' && (this.value = '')" onblur="this.value == '' && (this.value = 'Lösenord') && (this.type = 'text')" onkeydown="this.type == 'text' && (this.type = 'password')" autocomplete="off">

:)

Tack!
Men det verkar va nåt litet strul med att ändra typen på fältet...

Felmess:
Det gick inte att hämta type-egenskapen. Det här kommandot stöds inte..

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Hm, i den senaste versionen av Mozilla respektive Opera fungerar det. Jag vet inte hur man skulle kunna lösa det i IE.

:l

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Så här?

<input name="passwd" type="password" style="display:none;" onblur="if(!this.value){ this.style.display='none'; this.form.passwd_dummy.style.display='inline'; }"><input type="text" name="passwd_dummy" value="Lösenord" onfocus="this.form.passwd.style.display='inline'; this.style.display='none'; this.form.passwd.focus();">
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Flyttas från HTML, XHTML & CSS

Jojoxx skrev:

Så här?

<input name="passwd" type="password" style="display:none;" onblur="if(!this.value){ this.style.display='none'; this.form.passwd_dummy.style.display='inline'; }">
<input type="text" name="passwd_dummy" value="Lösenord" onfocus="this.form.passwd.style.display='inline'; this.style.display='none'; this.form.passwd.focus();">

Tack för hjälpen!
Fungerade alldeles förträffligt i IE!
Men nu sket det sig i mozilla, så jag får väl helt enkelt göra en koll på vilken browser som används.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

JAreMANNEN skrev:

Men nu sket det sig i mozilla...

Jasså... vilken version då? Jag provade i Firebird 0.7 och där fungerade det fint.

my mistake :)
Hade gjort en liten miss ;)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)