webForumDet fria alternativet

Update en gång i halvtimmen utan knas

6 svar · 464 visningar · startad av Meng

MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg

Tjena jag har en sida som ska uppdateras en gång i halvtimmen, den ska sitta på en monitor dygnet runt.

Jag har denna koden fast den verkar ju inte riktigt funka så jag undrar om det finns något schysst javascript som inte flippar ur efter ett stort antal uppdateringar.

<meta http-equiv="refresh" content="1800;url=index.html">

Någon som har ett bra förslag?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Nu vet jag inte vad som inte funkar eller vad du menar med "flippar" ut, men problemet med ditt koncept är att du förlitar dig på att det aldrig inträffar nåt problem server-side (scriptfel, nätverksproblem, DNS-problem osv ..) Gör det det så når HTML:n aldrig fram till klienten (monitorn) och den "dör" för evigt (eller tills nån refreshar den manuellt).

Det bästa du kan göra är att "kapsla in" webbläsaren i en applikation och få fullständig felhantering.

Det nästbästa är att sköta uppdateringen från en extern VBS-fil. På så sätt så kommer klienten alltid att komma igång igen, så småningom.

function EttLangtOchMeningslostSlumpTal()
	randomize
	for i =1 to 20
		s = s & Int(rnd*10)
	next
	EttLangtOchMeningslostSlumpTal = s
End Function

antalsekunder = 1800
set ie = CreateObject("InternetExplorer.Application")
ie.visible = true
ie.fullscreen = true
do while true
	ie.navigate2 "http://dinurl/?dummy=" & EttLangtOchMeningslostSlumpTal()
	for i = 1 to antalsekunder
		WScript.Sleep 1000
	next
loop

Hur använder jag detta då? ska jag lägga det som fil på servern och hur ska den ligga heta osv? har aldrig provat något sånt här innan..

kan man inte gör ett skript som säger tryck F5 en gång i halvtimmen för då sker det ju nästan fysiskt =)

Varför har du skrivit: ie.navigate2 ?

När jag tog bort 2:an så funkar skriptet men jag antar att det stöter på en timeout efter ett tag? sen är 1800 inte sekunder utan millisekunder?

Hur menar du med det helt felsäkra läget??

Varför har du skrivit: ie.navigate2 ?

Därför att metoden heter så. Det finns en annan som heter Navigate. Du kan använda den också om du vill.

När jag tog bort 2:an så funkar skriptet men jag antar att det stöter på en timeout efter ett tag? sen är 1800 inte sekunder utan millisekunder?

Jag tänkte fel. Jag har ändrat däruppe.

Hur menar du med det helt felsäkra läget??

Va?

För övrigt bör du så klart ställa om i IE:s inställningar så att den aldrig går mot cachen. (Om du inte redan gjort det.)

Hur ändrar jag detta? cashen i IE alltså?

Under Tools -> Internet Options, men annars finns det smartare sätt att garanterat hindra sidcachning (jag har ändrat ovan.)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)