webForumDet fria alternativet

Hjäp till en javascript sökning:

5 svar · 288 visningar · startad av Megaman

MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg

Jag skulle vilja ha resultatet på en egen sida istället för att hamna på respekive sökmotors söksida???

Som ni förstår så söker jag via andras sökmotorer via javascript och vill som sagt var ha resultatet på en egen sida. Men jag vet inte hur man gör detta så därför vänder jag mig till er experter som brukar hänga här på detta forum...

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Ny sida 2</title>
</head>

<body bgcolor="#C2C287" text="#000000" id="all" leftmargin="10" topmargin="10" marginwidth="10" marginheight="10" link="#660000" vlink="#660000" alink="#660000">
<script language="JavaScript">
<!--

function startSearch(){
searchString = document.searchForm.searchText.value; 
if(searchString != ""){
searchEngine = document.searchForm.whichEngine.selectedIndex + 1;
finalSearchString = "";

if(searchEngine == 1){
finalSearchString = "http://www.altavista.com/web/results?q=" + searchString + "&kgs=l&kls=0";
}
if(searchEngine == 2){
finalSearchString = "http://www.google.com/search?q=" + searchString;
}
location.href = finalSearchString;
}
}

// -->
</script>
<form name="searchForm">
<table cellspacing="0" cellpadding="0" width="1018" border="0" height="190" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" id="table1">
<tr><font size="1" face="Verdana, Arial, sans-serif">
<td align="middle" width="1016" bgcolor="#ffffff" height="60" valign="top" style="border:1px solid #000000;">

<font size="1"><font face="Verdana">Search Now</font><br>
</font><br>

<input style="background: B5C3D6" name="searchText" type="text" size="62" style="border-style: solid; border-width: 1px">_

<font color="#336699">
<select style="border:1px solid #B5C3D6; background:#B5C3D6; " name="whichEngine" size="1" style="border-style: solid; border-width: 1px">

<option selected>Altavista</option>
<option>Google</option>
</select></font>

<input type="button" value="Search!" onclick="startSearch()" style="border-style: solid; border-width: 1px"></td></font>
<tr><td align="left" width="1016" bgcolor="#ffffff" height="131" valign="top" style="border:1px solid #000000;">

<font face="Verdana" size="1"><br>
Här vill jag ha resultatet skall visas efter man har sökt. 
Skall skrivas ut från dessa sömotorer till denna sida om det går
eller en annan sida är okej också men det som jag vill ha är 
att resultatet hamnar här och inte på deras sida... 

Denna sökmotor kan man adda hur många sökmotorer som 
helst lägg bara till en rad till där det står följande.

}
 if(searchEngine == 3){
finalSearchString = "http://adressen_till_sökmotorn_här=" + searchString;

Också vidare bara att bygga på sätt sedan in dom i listrutan

</font></td></tr></table>
<td bgcolor="navajowhite" height="12" width="208" style="border-left-width: 1; border-right-width: 1; border-top-width: 1; border-bottom-style: solid; border-bottom-width: 1">
<br>

</body>
</html>

Tjänner ni er manad att gå på denna uppgift och kan få till det så gör ni mig mycket glad har fösökyt att få till det men det vill sig inte alls för mig har troligt visst inte varit i närheten antar jag på att lösa det...

MVH Megaman...

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Med en iframe, kanske?

<iframe name="searchbox" style="width: 500px; height: 500px;" ></iframe>

<script type="text/javascript">

...
window.open(finalSearchString, "searchbox");

</script>

Dock så dödar vissa sökmotorer ramar.

Är du mer seriös och har tillgång till en server med tex PHP eller ASP kan du kanske pröva Google APIS, detta är dock lite avancerat.
ð http://www.google.com/apis/

Okej det funkar det med men det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig utan mer att jag får ut resultatet utav sökningen på en egen sida som sagt var så som det blev med det som du skrev så får jag fortfarande resultatet på deras sida men jag vill som sagt var ha det på en egen sida.

så var det jag menade jag kanske förklarade dåligt...

MVH Megaman...

Inget som kan??? :e

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det blir nog rätt så svårt att få det på din egen sida med enbart client-side script. Säkerhetsinställningarna som är default tillåter dig inte att läsa/modifiera sidor från en annan domän. Du kan givetvis göra ett script på servern som gör en förfrågan på ex. google och sedan presenterar svaret på din sida, med det är som sagt något du får göra med PHP, ASP, perl, etc.

Red.
Vilket Nitro redan föreslagit vilket jag ser när jag läser tråden en gång till :)

Okej får väl vara nöjd då antar jag trots att jag inte fått som jag vill stoppar denna tråden nu då.

Tack i llafall alla som har svarat på min fråga :birp

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)