webForumDet fria alternativet

Uppdatera mellan frames

7 svar · 284 visningar · startad av dtmeasy

dtmeasyMedlem sedan mars 200414 inlägg

Hej!

Har en liten fråga angående att submitta information från ett fält i en iframe och sedan uppdatera huvudframen. Allt fungerar som det skall förutom att fältet text inte rensas efter submitten.

Försökte då att lägga till:
<script>parent.frames['left_frame'].location.reload();</script>
i news.asp men fick då total rundgång.

Är det någon som har något förslag på hur man kan göra detta.

<form method="post" action="news1.asp?dowhat=sok" target="main_frame" name="nyhet">
<tr>
<td><input type="text2" class="text2" name="text" size="21"> <input type="Submit" class="knapp" name="andra" value=" » "></td>
</tr>
</form>

Vill alltså bara ha ett textfält, submit i en frame på vänstersidan, svaret skall komma i huvudframen samt att vänsterframens textfält laddas om/clearas.

MVH Danne

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Hej och välkommen till webForum!

I news.asp:

window.frames["left_frame"].document.forms["nyhet"].elements["text"].value = '';

:)

Tackar!

Det är precis det där jag vill göra, men tyvärr får jag ett fel.

Fel:'window.frames.left_frame.document' är null eller inte
ett objekt.

Jag ser tyvärr inte vad det kan vara för fel, kan det bero på att submitdokumentet ligger inuti en iframe?

MVH Danne

Så sidan består av två stycken huvudramar, där det i den ena finns en iframe med ett formulär?

Då kan du göra såhär; i news1.asp:

top.frames["left_frame"].window.frames[[b]"namn_på_iframe"[/b]].document.forms["nyhet"].elements["text"].value = '';

Tusen tack!!!! Funkade perfekt!!

Knackar en hel del asp/vb men är grön på java (än så länge).
Men det är väll bara att inse att man inte kommer så långt med bara asp/vb om inte behärskar java också. Så det är väll bara te och lära sig! Finns det något bra sätt att se objekt/metoder mm som finns att tillgå i javan?

MVH Danne

Har dock ytterligare än fråga... Jag får fel igen om man kommer till sidan från en annan länk. Då klagar den på "null eller inte ett objekt igen". Kan man kolla om objektet finns innan man kör top.frames.... Eller kan man göra något typ on error resume next... Man kan ju kolla med isobjekt i vb, finns det liknade i java?

MVH Danne

:bire

DevEdge har en bra guide och referens.

Du kan använda följande för att förhindra felet:

if (typeof top.frames["left_frame"] != "undefined")
    // Resten av koden

Tackar Peter!
Nu blev det nästan helt ok!
Såhär blev lösningen ifall andra medlemmar är interesserade, var tvungen att klättra ned en liten bit längre ned innan jag testade med typeof...

<script>
if (typeof top.frames["left_frame"].window.frames["ny_sok"].document.forms["nyhet"] != "undefined") {

top.frames["left_frame"].window.frames["ny_sok"].document.forms["nyhet"].elements["text"].value = '';

}
</script> :birp

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)