kan jag med typ target eller nåt uppdatera en sida i en frame
att uppdatera den aktuella sidan automatiskt går ju med
bla bla "refresh" bla bla men hur gör jag för att uppdatera en sida i en annan frame än den aktuella.
vill typ göra såhär:
<%
response.write("Andra framen är uppdaterad")
Response.AddHeader "REFRESH", "100;URL=annanframe.asp target=framenamn"
%>
eller nåt liknande??
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Testa med javascript.
Response.write("<script>window.parent.framenamn.reload();</script>")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg För att göra det med ett visst intervall kan du använda setTimeout(). Sök i javascriptforumet.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Eftersom detta inte går med serverside VBScript eller JScript, flyttas tråden från ASP.
Får det inte att fungera, det kan vara för att jag har ramar i ramarna. Min defaultsida är uppdelad i ramar, varav en av dessa ramar är uppdelad i ramar blir det då typ:
Response.write("<script>window.parent.frame.frame2.reload();</script>")
har testat olika varianter av detta men det funkar inte heller.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg reload() är en metod till objektet location och inte window. Det skall alltså vara
Response.write("<script>window.parent.frame.frame2.location.reload();</script>")
Förutsatt att frames-strukturen ser ut så.
jag har testad detta men hur jag än skriver så får jag felmeddelandet att parent.window osv.. is Null or not an object
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du får nog kolla över hur dina frames är skapade :) Först skrev du "window.parent" nu "parent.window". Sökvägen i trädstrukturen måste stämma.
Läs gärna denna tråd där jag förklarar "släktskap" i frames och fönster.
ops skrev visst fel i förre messet. Självklart har jag gjort såsom du föreslog
det jag dock missförstod är att parent är översta förälder i aktuell frame och inte i hela framestrukturen. ligger då en sida med ramar varav en sida i en av dessa ramar också är uppdelad i ramar vad blir då vägen i släktträdet till en frame i den översta framen? det finns ju en förälder i varje framestruktur. det lär ju inte bli parent.parent.någonting.... ??
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
daniel_ra skrev:
det lär ju inte bli parent.parent.någonting.... ??
Jodå, parent.parent kan stämma (en grand parent :) ), men för att nå den översta framen, eller fönstret rättare sagt, använder du enklast "top".
tror jag börjar få kläm på det här nu.. tack så mycket för hjälpen!!