Jag har problem med en linjes höjd, som jag anger i procent. Jag kör med XHTML Strict och då fungerar den här koden inte i Firefox, dock i IE. Tar jag bort <!DOCTYPE-taggen så fungerar det även i Firefox, vilket indikerar att koden inte följer standarden, men kör jag den genom W3C-validatorn så går den igenom utan fel.
Jupp.
När du kör med en "korrekt" <!DOCTYPE i HTML eller xhtml så måste du etablera en höjd som inte är auto även på rotelementet (<html>) för att kunna använda relativa höjdmått...
html {height:100%}
löser *det* problemet -
Att man sedan brukar behöva sätta margin:0 och padding:0 på både html och body för att slippa rullningslister också är en annan historia ;)
Tackar! Nu syns linjen. Men tyvärr skapades ett nytt problem ;)
I "body" har jag ställt in så att "huvudlagret" ska vara centrerat på sidan, men detta fungerar endast i IE, Firefox krånglar igen. Prövade att använda min just nyvunna kunskap och satte in "text-align: center" under "html" i css-filen, men det blev inte bättre..
Det där beror antagligen på att MSIE och Mozilla har olika defaultvärde på margin och därför beter sig olika när det gäller s.k. "överspecificering" ("over-constraining") av ett blocks mått... Som i detta fall...
Ställ in
margin-left:auto; margin-right:auto
på #huvudlager så ordnar det sig ;)
Detaljer om hur "over-constrained blocks" beräknas är iofs kanske lite överkurs, men de finns här: http://www.w3.org/TR/CSS2/visudet.html#q6 om man vill gräva lite ;)
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e