webForumDet fria alternativet

Spårbarhet i menyn.

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

4 svar · 355 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Hejsan

Jag använder mig av följande kod för varje länk i min meny till en sida:

<td class="menu-out" onmouseover="this.className='menu-over'" onmouseout="this.className='menu-out'" onclick="location.href='index.php?page=bilar'">Bilar</td>

När man klickar på länken kommer man till en ny sida som inkluderar samma meny. Så nu till min fråga, finns det något sätt att kunna använda spårbarhet i menyn.

classen meny-over ändrar bakgrundsfärgen på cellen, samma färg skulle jag vilja behålla så länge besökaren stannar kvar på på sidan index.php?page=bilar.

Finns det något finurligt sätt att fixa?

Det enda sättet jag kommer på är att ändra koden på varje undersida, så att när man är på just den undersidan så har man annan kod i den cellen.

Tacksam för smartare förslag :)

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Du skulle väl kunna lösa det med php istället. Sätt de menyförslagen du har som variabler och anropa sedan dessa på respektive undersida. Minskar ju ner koden en aning och du behöver bara ändra i variablerna. Tyvärr så segar det ju ner servern men det är i alla fall ett knep dock långt ifrån det bästa..

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Sidan är kodad med php och jag använder.

<?php 
			 if (isset($_GET['page']) && $_GET['page'] == "personal")	{ include("personal.php"); } 
		else if (isset($_GET['page']) && $_GET['page'] == "bilar")		{ include("bilar.php"); }
		else    															{ include("main.php"); }    	   
?>

För att infoga varje undersida. Alltså har jag en layout runt om och sedan infogar jag bara varje undersida på det sättet.

Eftersom jag kan noll php och det är Qimen som fixat all kodning på sidan, så kanske du skulle kunna utveckla lite bättre, gärna med kod, så att även jag förstår.

Mvh
Peter

Medlem sedan feb. 2003774 inlägg

Kanske inte svarar på din fråga, men du behöver inte använda dig av Javascript för en enkel rollover-effekt, använd dig av CSS
Blir renare kod:

<style type="text/css">
td
{
	width:200px;
	font:12px Verdana;
}

td a
{
	padding:10px;
	display:block;
	background:#abb9c9;
	height:100%;
	text-decoration:none;
}

td a:hover
{
	background:#dee4eb;
}
</style>

<table cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
	<td><a href="#">Bilar</a></td>
</tr>
<tr>
	<td><a href="#">Motorcyklar</a></td>
</tr>
</table>
Medlem sedan feb. 2003774 inlägg

Ang. spårbarhet och PHP:
http://www.alistapart.com/articles/keepingcurrent/

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)