webForumDet fria alternativet

Ladda ner bild

13 svar · 400 visningar · startad av Bendro

BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Jag skall göra en sida där det längst ner på sidan skall finnas länkar som besökaren kan klicka på. Vid klick på en av dessa länkar skall det laddas ner en högupplöst .jpg bild till besökaren. Hur bär jag mig åt för att lösa detta? Om jag bara använder en vanlig a href så försöker ju browsern öppna bilden istället.

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

du kör asp, väl?

då borde du kunna länka till en asp-sida som läser in bilden binärt och sedan streamar iväg den med contenttype "x/bendrobild" eller nåt.

spontant, kanske fungerar, kanske inte, men jag vet att liknande har avhandlats tidigare på wf.

jag tror du hittar om du lägger ner lite högkvalitativ söktid i asp-forumet. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
someone set us up the bomb!</A>

Ack @nders om jag ändå kunde köra ASP. Men i det här fallet är det en kund som vill ha en ren HTML-lösning. Antar att han inte får köra skript där han har sin sida liggande eller nåt.

Skall försöka övertala honom och kolla på ditt förslag, men om någon annan under tiden har förslag på en ren HTML-lösning så var inte blyga...skriv ner det här ;)

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

[Redigerat av Bendro den 29 mar 2001]

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

dumma kund! ;)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
someone set us up the bomb!</A>

jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Ska det stödjas av både IE och NS ? Om ja på den frågan kommer du att få trubbel med ie. Kan du dessutom inte köra asp eller jsp så kommer du fö ännu större problem :)

Jag har en fungerade lösning på det i jsp som SgtPepper skrev åt mig men någon ren html lösning tror jag inte att det finns.

Letade mig förtvivlad efter en sådan innan utan resultat. OM du skulle lyckas lösa det scriptlöst(javascript ej inkluderat) så beordrar jag dig att höra av dig till mig :)

------------------
Ordning är till för idioter.
Genier behärskar även kaos.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Prova med att ge filen en annan ändelse tex image.jpg_high

Eftersom filformatet inte är MIME så kommer du antagerligen få en dialog "vad vill du göra med denna fil, köra den, spara den osv.

Annars får du fixa en downloadfunktion med något serverscript.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

Har fått klartecken att fixa ett download-script...men får det inte att funka. Men då detta inte är ASP-forumet så förflyttar jag mig dit med den frågan.
Tack för hjälpen så här långt.

------------------

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Du kan prova följande:

<a href="bild.jpg" type="application/octet-stream">Klicka</a>

Tekniskt sett borde det funka, men det betyder oftast att det inte gör det ;)

------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Om du ska göra en ren HTML-lösning så finns det egentligen bara en vettig lösning, som visserligen kräver Apache eller liknande server: ".htaccess". Med hjälp av den filen kan du ställa in MIME-typer för filer, något som många använt innan de flesta servers förstod att MP3-formatet skulle skickas binärt.

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Att skicka högupplösta JPEG-bilder är tämligen meningslöst, eftersom JPEG-formatet i sig är ett förstörande komprimeringsformat (duger alltså inte för tryck hur högupplösta de än är). Använd ett lämpligare bildformat (t.ex. TIFF) så löser sig troligen ditt problem på köpet. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Klart de duger för tryck! Kör man högsta kvalitén så är det inga problem. Förändringarna i bilden är inte synliga då.
Däremot är det inte så lyckat att spara om många gånger eftersom att det förstörs lite varje gång.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Om man kör högsta kvalitet (=ingen, eller väldigt lite kompression), vad är det då för vits med att använda JPEG-formatet (vars fördel är just kompressionen)? Varför inte använda ett format som lämpar sig bättre?

Ring själv ett tryckeri och fråga vad de föredrar mellan TIFF och JPEG. Jag lovar dig att de inte kommer svara JPEG. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Sparar man en JPEG bild med högsta kvalitet så blir den mindre än en TIFF bild (även med LZW-kompresion).
Därför sparar alla bildbyråer sina bilder som JPEG. Ska det inte skickas över internet så är väl TIFF vanligast. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

TIFF + ZIP-kompression (dvs PNG, för er som kör moderna program) brukar bli mindre än en JPEG-bild på högsta kvalitet. Ser därför ingen anledning att skicka en större bild med sämre kvalitet.

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

268 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
133 ms — hämta forumlista (db)
130 ms — hämta statistik (db)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)